Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
Hej

En lite undran.. Jag gjorde en service på denna bilen när jag fick den... Efter ca 250mil klagade den på oljenivån.. Så jag fyllde på. Jag vet att den måste stå plant och tänkte att den kanske inte gjorde det just så... Nåväl.. tänkte inte mer på det förrän ca 200mil senare då jag fick upp samma meddelande i displayen igen.. Detta innebär att jag nu har hällt i ca 6.5 liter olja och motorn ska ju ha 5.5 om jag inte minns fel. Oljan som jag använde är av Volvo rekommenderad 0W-30 olja.

Finns det några problem med dessa motorerna att dom förbränner olja för något läckage finns inte, eller vad händer?
av andersuw
Normalt skall dessa motorer inte dra tillnärmelsevis så mycket olja och jag har heller inte hört något om att det är ett vanligt problem. Men om du inte har läckage någonstans drar den helt enkelt på tok för mycket, i värsta fall på grund av inre slitage.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Låter verkligen som någon form av läckage, jag brukar fylla på max ett par dl mellan servicear/oljebyten (1500 mil).
av Yaniz
Tycker också det är mycket. Har själv en 2.5T (B5254T6) och fyller på ca: 5 dl mellan oljebytena vid 1000-1500 mil. Kör en hel del på tyska motorväger ner till München, men överdriver inte med hastigheten. Max 160-180 km/h vid de sällsynta tillfällen det är möjligt dvs där det finns mer än två filer.

Drar den så mycket har du sannolikt ett inre läckage eller en sliten motor.
av mr-bear
Hej

Tack för era svar..

Nej den luktar inte olja från avgaserna. Tändstiften bytte jag i helgen och dessa hade normal "beläggning".
av Kryss70
Tycker inte alls om detta då jag är mindre än halvvägs till samma mil :|
Det kan nog vara läge att kompression-och läcktesta motorn. 1 liter är på tok för mycket.
Har du råkat köra i puckelpistarna trots att det är förbjudet?
Det är väl ungefär vad som krävs för att uppnå oljeförbrukning på en normal funktionsduglig volvo enligt min begränsade kunskap.

Är det oljekyld turbo?
Kan vara en annan bov i dramat i så fall. Den är varm som fan och kan evaporera eventuellt oljeläck som hamnar kring det området.
av mr-bear
Puckelpistarna?

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]