Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Det är bara Volvo original som gäller. De tillverkas visserligen av Sachs men är specialutformade för Volvo. Det finns för övrigt inte bara en Nivomat som passar alla V70 II utan det finns flera olika beroende på hur bilen är specad. Om du ger mig chassikoden till din bil kan jag se efter i VIDA vilket artikelnummer du skall leta efter.

Sedan är det nog klokt att kika på skroten i första hand. Med lite tur kan du hitta ett par från en bil som inte rullat särskilt långt och är ungefär likvärdiga med nya men bara kostar hälften. Normalpriset för en Nivomat på skroten ligger på ca 3000 kr. Det innebär med all sannolikhet att de kostar ungefär det dubbla nya hos Volvo. Jag vill minnas att någon importerat Nivomater från USA, där de kanske är billigare. Om det lönar sig eller inte beror sedan på hur mycket frakten kostar och om man kan klara sig undan utan att betala svensk moms, vilket man är skyldig att göra om man inte personligen bär dämparna genom tullen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är man skyldig att göra även om man bär in dem. Såvida inte totala inköpspriset ligger under en viss summa, som jag inte har koll på vad den är i år.
Jag har burit in en och annan kamera, så jag vet vad som gäller. Sen är det en annan sak att senila flygpassagerare lätt glömmer anmäla sina inköp i tullen...
av andersuw
Jo det har definitivt betydelse om man bär in dem genom tullen själv eller inte när det gäller grejer inköpta utanför EU. Om grejerna skickas per paket blir man skatt- och tullskyldig redan när pris + frakt överstiger några hundralappar. Fribeloppet är väsentligt högre vid personlig import. Minns inte exakt men jag tror det rör sig om 8000 eller något sådant.

Även inom EU har det i vissa fall betydelse om man för in grejerna själv eller inte. I det förstnämnda fallet kan man lasta bilen full utan att betala ett korvöre. Skickas det däremot som paket är säljaren skyldig att betala svensk alkoholskatt och du själv skyldig att erlägga den istället om säljaren visat sig ha försummat att betala.
Användarvisningsbild
av StefanN
Nu vart det OT här men 4300:- är beloppet.

Det verkar som det är art nummer 31255534 som gäller och det med minst mil på i Sverige är 9200mil, så det känns inte som ett alternativ för 3000:- styck
Man kan hitta på amerikanska sidor för 350 + frakt (dollar) och det är ju värt att chansa på.
Senast redigerad av 1 StefanN, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
OK. Jag trodde det var högre. Men är man några stycken kan man ju ta en dämpare var. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade också för mig att det var något på 4000 kronor, och då hamnar sånt som intresserar mig sällan under den nivån.
av andersuw
Ja det har ju hänt några gånger att jag lyckats spränga den gränsen med samma typ av produkter som uppenbarligen också intresserar dig (fotoprylar). Men det hjälper ju om man är några stycken som kan dela på det hela. Sedan har tullen aldrig i praktiken intresserat sig för vad jag haft i väskorna. Och om de nu skulle göra det är det ju lite svårt för dem att veta vilka fotoprylar man hade med sig redan på utresan och vad som tillkommit. Det är ju rätt legitimt att ta med sig en kamera eller två och lite objektiv på semestern. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu börjar vi rasa från ämnet igen, men det är alltså så att tullen har rätt att beslagta allting. Den får du tillbaka det när du antingen visat kvittot på inköpet i Sverige, eller betalat applicerbar tull, moms och ev. böter för varusmuggling. Så bevisbördan ligger på dig i det fallet.

Men det är ju lika förargligt varje gång man som god statsmedborgare välvilligt satt sig för att rada upp alla nyförvärv på röda avdelningens disk i Köpenhamn, och så kommer man ihåg denna sin goda föresats när man passerar busskurarna på väg till P10. Jag kan bara inte med att gå tillbaka in och erkänna hur vimsig jag är då.
av andersuw
:D
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]