Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
Skal nu ha min V70 D3-2011 på service (9900 mil)
Undrar på om det er skilnad på dessa filter eller om det är ett och samma filter med olik benämning.
På en 2.0 service tar dom kr 1000,- extra för att skifta multifiltret, är detta samma filtret man kan köpa på tex Biltema och byta sjölva på en kvart eller en halvtimme? Förra service gjordes för 12mnd sän på 8500mil, byte då filtret, borde jag byta varje år? (inga grusvägar)

Undrar häller om jag skal spandera et nytt dieselfilter denna gången.

Annat att tänka på vid denna service?

Bytte bromsvätska, kylvätska , multirem, spännare och olja i automatlåda vid förra service.
StefanN skrev:Du borde komma undan med en anpassad basservice denna gång.
Inget jag vill rekommendera ....
Det som skiljer mellan en anpassad bas service och en bas service är Om du utför den på en auktoriserad volvohandlare program uppdatering och kupefilter bytet i grova drag

Du bör byta kupefiltret 1 gång/år annars så är det stor risk att det börjar lukta riktigt sunkigt i bilen

Jag har haft en del kunder som av olika skäl inte bytt filtret vid service och innan nästkommande service så har dom kommit in för att det luktar

Vad som påverkar detta vet jag ej men kollar man på filtret så är det många bilar som har ett mögel fläckigt filter
Tips till dom som har allergier i familjen byte vid varje service

//Gooose
Tack för svar.
Jovisst jag kommer nog att byta detta kupefilter men mest troligen kommer jag nog at göra detta sjölva. Förra gång det bytes kostade dette filter från Volvo kr 650,- + arbete kr 250,- Om Biltema /Skruvat filtret uppfyller samma funktion så kan jag alltids byta detta sjölva. På min ennu äldre S70 har jag använt pollenfilter från Biltema dom senaste 10 åren inte har det luktat barskt i den kupeen.

Men tilbaks til min första fråga: År det skilnad på multifilter och såkallade pollen eller kupefilter?
Filtret volvo värkstaden fakturerade förra gång hadde betekningen Multifilter VO 31390880
Multifilter och pollenfilter är kupefilter. Multifilter har någon form av kol i sig som förbättrar lukt och luft. Används i bilar med luftkvalitésystem

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]