Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exyzäta skrev:Isofix fästen kanske löser problemet?
Problemet med isofix är att det bara stödjer barn upp till 18 kg, men nya regler är på gång. Då kommer det bli möjligt med högre vikt då man i stället fokuserar på isofixfästets begränsning. Har för mig det är klassat för 33 kg så då hänger det på hur bra tillverkaren kan göra lätta starka stolar. Gränsen blir då totalvikt för barn och stol.
Xanthopteryx skrev:
Slama skrev:Jag har i min MY12 fästöglor i skenfästena, manuella stolar iofs om det spelar roll. Konstigt om det skulle utgå vid elstolar. Både mina bilar har dessa öglor men har monterat de bakåtvända stolarna i andra bilar utan sådana öglor och tråcklat ner runt skenorna på bästa sätt.

Jag brukar tänka att infästningen för remmarna inte ska vara beroende på om man justerar framförvarande stolen i längsled något, därför försöker jag undvika själva stolen i möjligaste mån och sikta på under skenorna om utrymmet tillåter. Man kan ju dock behöva slå knut på sig själv för att kunna se något.
Du bör alltid se till att barnstolen är i kontakt med passagerarstolen för att ytterligare minimera rörelserna framåt vid eventuell krock så att kunna justera stolen är därmed att betrakta som uteslutet om du vill ha det riktig säkert.
Jag satte fast stolen med bälte etc, sedan drog remmarna genom passagerarstolen, sedan sköt bak stolen så den kom i kontakt med barnstolen, sedan spände remmarna.
Sitter som gjuten!
Ja det är ju ett ganska logiskt resonemang som jag själv följt när vi bara hade stolar i Saaben. I praktiken blir det inte så mkt justermån på främre stol hur man än fäster remmarna.

Dock vill jag minnas att det är precis tvärtom gällande V70 iaf. Alltså att bakvänd barnstol uttryckligen INTE skall ligga an mot ryggstödet, detta pga av framstolarns ev rörelsemån vid krock bakifrån när stolarna tillåta röra sig för att minimera whiplashskada.
Isofix använde jag för några veckor sedan (är nybliven morfar). Minstingen var då bara två veckor gammal, så det var ju inga problem med babystol till honom. Isofix var väldigt smidigt att använda.
Minns inte att jag haft någon annan barnstol i bilen någon gång. Ungarna har ju flyttat hemifrån för några år sedan...
Dannizqo skrev:Hejsan. Här kommer bild på V70-MY16 (v46), med el-stolar x2. Här sitter mina öglor, så du kanske har nåt att leta efter.
Misstänker att du har helt rätt. :oops: Återkommer med besked. ;-)
Slama skrev:Dock vill jag minnas att det är precis tvärtom gällande V70 iaf. Alltså att bakvänd barnstol uttryckligen INTE skall ligga an mot ryggstödet, detta pga av framstolarns ev rörelsemån vid krock bakifrån när stolarna tillåta röra sig för att minimera whiplashskada.
Den delen har jag försökt kolla upp just genom att jag insåg att WHIPS (att hela ryggstödet på framstolarna ger sig lite vid påkörning bakifrån) skulle kunna vara en komplikation. Men jag har inte hittat något från officiellt Volvohåll som säger att man måste vara på sin vakt eller tänka annorlunda av det skälet. Jag tror också det stämmer.

Att barnstolen skall ligga an mot ryggstödet på framstolarna (eller instrumentbrädan) beror på att den inte får ges minsta accelerationsutrymme vid frontalkollision. Det gäller alla bilar.

Vid påkörning bakifrån kommer sannolikt WHIPS att trycka övre delen av barnstolen lite bakåt. Å andra sidan bör det rimligen inte utgöra någon fara för barnet, särskilt som det inte är någon abrupt eller långtgående rörelse. Men att barnstolen överhuvudtaget påverkas förklarar sannolikt varför Volvo inte är så förtjusta i att gå in på detaljer.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
apersson850 skrev:Isofix använde jag för några veckor sedan (är nybliven morfar). Minstingen var då bara två veckor gammal, så det var ju inga problem med babystol till honom. Isofix var väldigt smidigt att använda.
Minns inte att jag haft någon annan barnstol i bilen någon gång. Ungarna har ju flyttat hemifrån för några år sedan...
Befinner mig i motsvarande situation fast som farfar. Så lite nybörjare på detta med barnstolar eftersom det var ett tag sedan sonen var i den åldern att han behövde sådana här ting och utvecklingen har rört sig lite sedan dess. Har lånat två barnstolar av goda vänner som inte behöver dem för tillfället. Den mindre har Isofix och borde passa utmärkt åldersmässigt. Men sonsonen väger redan ca 15 kg fast han bara är ca ett och ett halvt år. Trots att han gillar bilar starkt var han uppenbarligen inte särskilt bekväm med den lilla stolen och jag förstår honom. Inget svängrum alls. Lite sardinburk över det hela. Så nu kör vi på den större modellen. Och då blir det genast lite mer komplicerat med monteringen ...
OK. Nu har jag varit i P-huset och sett efter och som väntat har jag precis likadana öglor på mina stolsskenor som på de bilder flera av er redan visat. Att jag inte hittade dem på en gång beror mest på att jag inte väntade mig att de skulle sitta så långt in under stolarna utan lite mera synligt. Men jag borde förstås ha kommit på tanken att skjuta fram stolen och se efter ordentligt. :oops:

Kan också rapportera att barnstolen, som jag valt att montera på mittplatsen, sitter stadigare mot ryggstöden på framstolarna när remmarna nu sitter i öglorna än den gjorde när remmarna istället satt runt ryggstödsfästena på framstolarna. Uppenbarligen hjälper det i det här avseendet att få fästpunkterna lite längre ner.

Sedan tycker jag fortfarande det är lite konstigt att inte Volvo ger klar och tydlig information om dessa öglors existens, placering och tilltänkta användning i ägarmanualen. De är ju för övrigt användbara inte bara för barnstolar utan även som fäste för lastsäkringsband när man vill säkra lasten med baksätet nedfällt.

Men nu finns det i alla fall en tråd specifikt om dessa öglor så att andra kan hitta dem lite lättare än jag. :D Även om det finns en hel del trådar om andra ting som har med barnsäkerhet och barnstolar att göra hittade jag inget om just detta när jag sökte på forumet innan jag startade tråden.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]