Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har märkt att jag inte kan låsa förardörr och passagerardörren på vänster sida med fjärrnyckeln. Båda dörrarna på höger sida låser sig dock.
Vad kan det vara? Säkring?
Några idéer?

Jag har en V70II från 2012....

/Frippe

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Du bör förstås kolla att ingen säkring är trasig. Men om det vore så enklet tror jag du skulle sett fler saker som inte fungerade. Eftersom felet berör båda dörrarna på samma sida är kanske det troligaste att det är fel på styrenheten i förardörren eller dess kablage. Den styrenheten (DDM, Driver Door Module) styr direkt låset i förardörren och indirekt också låset i vänster bakdörr. Felkodsläsning med en läsare specifikt avsedd för bilen kan tänkas ge ytterligare information om vad det handlar om.
Har försökt hitta vilken säkring det skulle kunna vara men kan inte utröna det från instruktionsboken...som du säger så kanske jag skulle fått fler saker som strejkade om det var en säkring....
Får väl bli felkodsläsning i veckan...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Enligt manualen bör det vara säkring 8 (styrenhet förardörr) och 11 (styrenhet vänster bakdörr) i den vänstra av de båda säkringsboxarna under handskfacket. Men jag skulle som sagt inte misstänka någon av dessa säkringar i första hand.
Kabelbrott är kanske billigare än annat att fixa så det är knappast värsta scenariot. Och ja brott på kablar till styrenheten i förardörren är definitivt en möjlighet, kanske i så fall i första hand vid överföringen mellan dörr och kaross.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]