Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Strålkastarspolaren fastnar halvvägs upp på vänster sida allt som oftast. När det händer spolar den inte och inte höger sida heller. Detta är en V70 2010.

Jag har försökt smörja upp den lite med silikonsprej, så armen skulle kunna röra sig lite lättare. Men det verkar inte hjälpa. Är det någon som har något tips eller är det bara att byta den?

Verkar vara en elmotor som kör upp munstycket på min gamla S60 var det en helt mekanisk grej som åkte ut med hjälp av trycket.
Senast redigerad av 1 ppcrulez, redigerad totalt 0 gånger.
Har nu bytt ut båda strålkastarspolarna, men tyvärr verkar det inte hjälpt speciellt mycket. På vänster sida går den upp en liten bit och fastnar och då går inte höger sida upp. Jag har kollat säkringen (24) och den är ok.

Testade att lägga spänning på de gamla och de kör faktiskt fin upp och ner (beroende på vilken polaritet man lägger på de två stiften). Så det verkar inte vara något fel på de gamla strålkastarspolarna egentligen. Frågan är då vad som orsakar det?

Kan det vara högtrycksspolarpumpen till strålkastarna som inte fungerar? Men då tycker man ju att de borde gå upp och ner med hjälp av elmotorn utan att de ska stanna. Möjligen om trycket och motorn hjälps åt för att få trycka upp den. Samtidigt så kändes den väldigt stark när jag testade att lägga späning på dem.

Andra alternativet är väl isåfall kabelbrott / glappkontakt så elmotorn inte kör dem utan det bara är trycket som får den vänstra att gå upp lite och därmed ser ut att fastna.

Någon som har något tips eller varit med om något liknande? Har ju svårt att tro att det bara är jag som haft problem med dem.

Tack på förhand
Har du provat att mäta vilken spänning du har ute vid kontakstycket vid spolarna när du försöker använda dem? Därigenom kan du ju testa om det är bekymmer med kablaget (glappkontakt m.m.). Jag gör inte anspråk på att veta hur detta styrs. Men det skulle ju kunna vara så att spänning läggs på bara den tid det förväntas ta innan spolaren är uppe. Om det är spänningsfall i ledningen fram till spolaren rör den sig långsammare än förväntat och kanske därför stannar halvvägs.
Nu har jag äntligen fått tummarna loss och fixat detta. Problemet var högtrycksspolarpumpen. Efter att ha sett schemat på hur det är kopplat, så visar det sig att det är högtrycksspolarpumpen som styr strålkastarspolarnas elmotorer som körs upp och ner.

Något var galet med styrningen av motorerna från pumpen, och med en ny pump fungerar det igen.

En snabb beskrivning av hur man byter pumpen kanske kan hjälpa någon annan. Det är ganska enkelt.

Man behöver plocka av fronten (låter betydligt värre än vad det är).

Steg 1: Lossa 3 stora clips under fronten (enligt VIDA ska det vara tre skruvar, men på min var det tre clips)

Steg 2: Lossa 5st Torx (T20) i hjulhusen på båda sidor som håller innerskärmen.

Bild

Steg 3: Ta bort 7st svarta plastclips under motorhuven uppe vid grillen. (Vanliga clips tryck ner stiftet i mitten en liten bit och lyft upp clipset)

Bild

Steg 4: Ta tag i plastfronten vid hjulhuset och ge den ett ryck utåt så lossnar den. Det underlättar att vara två och ta var sin sida, men går att göra själv. Var lite försiktig med fronten för när den väl lossnat så trillar den lätt ner i marken och kablar samt slangar är inte jättelånga.

Bild

Bild

Steg 5: Som du ser sitter spolartanken på förarsidan. Högtrycksspolarpumpen är den som sitter innerst på tanken. Lossa slangen för spolarvätskan från pumpen, det kommer att rinna ut spolarvätska så ha något att samla upp det i. Lossa även kontaktstycket på toppen av pumpen. Lyft därefter pumpen uppåt (går ganska lätt. Dra sedan ut den, sitter klämd med en liten plasthållare. Sätt dit den nya och montera tillbaks allt i omvänd ordning

Bild

Bild

Spolarpumpen

Bild
Instämmer! Bra litet mektips.
Sånt här gillar jag. Alltför ofta ställs en fråga, frågeställaren får en massa tips men sen slutar det med att "nu har jag lämnat in bilen till volvo" ?:-/
Bra jobbat och dokumenterat :-)-)

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]