Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej! Idag skulle jag flytta våran husvagn 10 mil, när jag köry 4 mil börja laddningslampan lysa och det står stanna snarast laddningsfel i displayen. Jag stänget då sv motorn och startar igen och då funkar det som det ska men det återkommer efter 5 minuters körning.Jag stannar vid en verkstad och han tror att det är byte av generatorn som gäller och att det beror på att olja runnit ner i generatorn vid oljebyte då filtret sitter över.Jag häktar av vagnen kör 4 mil hem och den laddar då 14.1v enligt torqueappen hela vägen hem.
Min fundering är om det går att spruta i bromsrengörningsspray och få bort oljan i generatorn om det nu är det som ställer till det.
Eller vad tänker ni andra? Är det byte som gäller?

Tacksam för alla tänkbara svar.
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Derank
ja, du kan göra ren generatorn med bromsrent och sedan blåsa ur dem med tryckluft el låta den lufttorka.
av rid54
Ännu bättre är kanske att ta loss regulatorn och borsthållaren och se till att släpringar och borstar är kliniskt rena. Gammalt klägg på dessa delar kommer troligen rätt snart att orsaka förslitning av både kol och släpringar. Det är inte jättemycket ström som går där (fältströmmen), men lite är det, och det är risk att det blir gnistbildning och därmed blir ytorna efterhand förstörda.
av Cox
En fråga, lämnar du in bilen för service eller gör du det själv ?
Om du servar bilen på samma verkstad så får väl dom byta ut generatorn om dom sölat olja på den.
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Jag har nu rengjort generatorn med bromsrengörningsspray. Jac plockade aldrig isär generatorn utan sprayade genom hålen runt om ich blåste sen med tryckluft. Än så länge laddar den som den ska, men den laddar lite mycket, 14.5 V. Innan låg den på 14V.
Service har gjorts av volvoverkstad...

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]