Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ny variant på gamla principen att tippa all skit i haven. Syns det inte härifrån finns det inte.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Fick faktiskt det meddelandet i helgen, nivån var runt 70-75% skulle jag nog säga, så den varnar klart tidigt för mig med. Tömde i några deciliter idag dock, så man slipper meddelandet :p

Första gången den krävt det under dom två åren jag (snart) har haft den dock.

Men givetvis har jag servat den, så det har inte varit samma olja i två år ;p
av daekol
Tänkte jag skulle låna tråden lite istället för att skapa en ny för bara en fråga, visserligen gäller detta en 5cyl diesel (2,4D, MY10). Bytte oljan igår och hällde på 6L ny olja. Den fysiska stickan som sitter framtill ovanför tråget visade till en början att oljan bara var nere på klumpen och inte ens uppe på det markerade området, hällde då på knappt 1dl till och startade motorn. Efter en liten stund kollade jag igen och då hade nivån höjts lite på den fysiska stickan. Den digitala stickan visade gamla värdet (måste väl köra bilen x antal km för att den skall visa rätt?). Hur som helst så körde jag en sträcka på runt 10km, stängde av motorn och väntade 5-6min och slog på tändningen. Då visade den digitala mätaren fyllnadsnivå 4, alltså ett streck under max. Tänkte att nu är ju allt som det skall (hört att man inte bör ha nivån på max då motorn kan börja skena). Så efter ytterliggare en sträcka på 1mils körning idag och en kontroll av den digitala stickan så har den nu ökat och ligger på max enligt den digitala. Blev lite fundersam och kände mig tvungen att kolla den fysiska stickan så jag inte råkat överfylla motorn på olja. Till min förvåning så visar den fysiska stickan att oljenivån endast är på mitten, inte ens i närheten av max på den. Är det så att Volvo programmerat den digitala stickan att visa max när nivån egentligen är på mitten bara för att folk inte skall fylla på olja och riskera en skenande motor?

Den fysiska stickan är ju ingenting som man ser direkt när man öppnar huven om man inte letar efter den så den tänker kanske inte "vanligt" folk på.
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av helgonet1
VolvoB20 skrev:
Yaniz skrev:
apersson850 skrev:Haha, det var många år sedan diesel bara fanns i lastbilar. Idag vill knappt någon ha något annat. Men jag ser nu i trådskaparens signatur att han tillhör den andra sidan, med en FT.
Alltid lika roligt att kasta ut en krok i dieselvattnen ...

För övrigt vankas det nya tider för dieselfordonen. I Tyskland rasar redan debatten. Sannolikt kommer dieselbilar inte att få köra i storstäderna och i miljöskyddsområden (exv Alperna) inom kort. Sedan följer resten av EU snart efter. I Sverige kommer det sannolikt att ta sig uttryck i kraftigt höjd vägtrafikskatt och kraftigt höjt dieselpris samt därtill höjda vägtullar alt förbud för dieselbilar i Göteborg och Stockholm.

Skulle tro att de blir svårsålda om några år. Detta hör dock hemma i en egen tråd, så jag avslutar inlägget här.
Senaste förslaget i tyskland är att förbjuda alla förbränningsmotorer till 2030, bensin som diesel, även om de går på förnyelsebart biobränsle.

Alla kommer få gå över till elbilar som körs på högsvavlig och kvicksilverrik brunkolsel. Allt för miljön.
Ha ha kunde inte ha sagt det bättre själv :-)-)
Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:Alltid lika roligt att kasta ut en krok i dieselvattnen ...

För övrigt vankas det nya tider för dieselfordonen.
Vad ska man säga... dieselhatare är ju ett starkt ord!! Men jag ogillar dom skarpt så detta är mumma :wink:

Min bensinare varnar också när 2dl behöver fyllas, det brukar vara en månad innan nästa service, skvätter snabbt & lätt i lite, kan tyckas det är lite väl tidigt men hellre varning för tidigt än för sent!
Användarvisningsbild
av apersson850
Dieselmaskin är perfekt, speciellt när bilen ska vara dragbil. Karaktären passar perfekt till det. Lägre koldioxidutsläpp får man också, tack vare lägre förbrukning.
Men som med allt så finns det ju nackdelar också.

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]