Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
StefanN skrev:I min står det 96 både på T6 och ett gäng andra, men det är väl vad bilen är registrerad med som gäller? Eller är det en rek bara?
Tillverkaren har i helbilsgodkännandet (som gäller samtliga v70 och inte bara en individ) angett vad som gäller.
I regbeviset står bara det som just den bilen är registrerad med från början.

I instruktionsboken står tex vilka dimentioner som är godkända i olika tum.
Dessa är också godkända att använda då dom ligger med i bilmodellens helbilsgodkännande.
av Daniel73
least skrev:
Daniel73 skrev:
Så då får inte lov att ha 18" på din då?

I helbilsgodkännandet finns alternativa dimentioner och även lägsta lastindex.
Vad dillar du om? I mitt registreringsbevis står det '245/40 R18 97Y'.

Vad dillar du om själv?
Jag svarade stefan som lagt upp bild på sitt regbevis.

Man kan ställa om frågan till dig som då alltså inte får ha 17 eller 19 tum.

I helbilsgodkännandet finns alla alternativ och i regbeviset endast det som bilen levererades med.
av Daniel73
StefanN skrev:I min står det 96 både på T6 och ett gäng andra, men det är väl vad bilen är registrerad med som gäller? Eller är det en rek bara?
Det anger bara vad bilen är levererad med.
Komplett lista står normalt i instruktionsboken.
Förr stod alla alternativ med men inte nu längre.

Står det 96 i boken så är det 96 som är lägsta oavsett regbeviset som alltså inte är komplett längre.
av least
Daniel73 skrev:
least skrev:
Daniel73 skrev:
Så då får inte lov att ha 18" på din då?

I helbilsgodkännandet finns alternativa dimentioner och även lägsta lastindex.
Vad dillar du om? I mitt registreringsbevis står det '245/40 R18 97Y'.

Vad dillar du om själv?
Jag svarade stefan som lagt upp bild på sitt regbevis.

Man kan ställa om frågan till dig som då alltså inte får ha 17 eller 19 tum.

I helbilsgodkännandet finns alla alternativ och i regbeviset endast det som bilen levererades med.
Svarade Stefan genom att citera mitt inlägg? Bra där.
av least
Oavsett vilken däckdimension som monteras på en helbilsgodkänd bil, så gäller det att man följer reglerna om rullomkretsen (+/- 5%) och att man respekterar belastningsindex. Sen påverkar faktiskt bilens max-hastighet vilket däck som ska sättas på, det ska hålla för den (teoretiska) maxhastigheten för just din bil.

Detta innebär att man naturligtvis kan gå upp eller ner i däckstorlek, det viktiga är att det nya däcket håller för belastningen samt har korrekt rullomkrets och har rätt hastighetsklassning.

Att registreringsbeviset "bara" har en dimension, innebär inte att man är begränsad till just denna storlek.

Om man hittar ett däck som har rätt storlek och rätt belastningsindex, så kan det alltså falla på att däcket kommer från en bil med lägre maxhastighet.

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]