- sön 19 feb 2017, 19:33
snepo skrev:Hej. Har MB E200 2011 med xenon hel/halvljus. Totalt värdelöst just nu! Vet inte om det beror på lyktan som ju brunnit en del(52800mil). Mycket mattat lyktglas(plast) och linsen ser också matt ut. Har samma på min gamla taxi S80 07 som rullat 39000mil. Där är xenonhalvljuset värdelöst, trots att jag bytt xenonlampor, men H7 helljus fantastiskt! Jag minns att det var mkt bättre halvljus när bilarna var nyare. För dyrt att byta lyktor, tom från skroten! Byter bil i stället i sommarKnota skrev:@snepoTack det var snällt,jag är mest nyfiken på om du tycker de är bättre än originalets helljus. Jag har oxå xenon på halv/helljus original. Men MB då. Har heller inte bestämt mig riktigt än,vad det blir. När det blir. Tack för infon. Köpte xenon till två bilar på Ebay. Funkade lika bra som de från xenonkungen. Mycket billigare då
Jag har LED:ar från Ebay, gissningsvis ger dom runt 3000lumen/styck, baserat på 100lumen/Watt.
Dubbelt så mycket lumen som en bra H7 halogen.
Jag hade Osram NBU monterade tidigare.
LED:arna kostade runt 350 kronor. Dioderna är COB-plattor monterade 3-sidigt.
Har en omgång med 4-sidig LED ligger också (lite dyrare). Skulle ge ungefär dubbelt med lumen jämfört med dom 3-sidiga men så är det inte på riktigt. Dom drar ungefär samma effekt, och borde prestera ungefär lika.
Möjligen kan dom vara en aning bättre eftersom plattorna i dom 4-sidiga är kortare, men som sagt 4 istället för 3, så skulle mer av ljuset kunna levereras motsvarande den punkt som original glödtråd skulle ha suttit.
Jag har dom 3-sidiga monterade för att dom kom först och det krävdes en del mekanisk åverkan på aluminiumet där kylfläkten är monterad. Det är för trångt där justeringen för halvljusets xenonlampor sitter.
Xenonkungen har 2-sidiga som skall ge 3000 lumen. Enligt en som provat ger dom mycket ljus, men en spretig ljusbild, men jag har inte sett det själv. Jag bor ungefär 42km från E-tuna, om du vill kolla skulle vi kunna mötas halvvägs eller nå´t.
S80 D5 Aut 2003 Såld vid 35500 mil
S80 D5 Summum Aut 07 39600 mil
MB E200 NGT Aut 2011 52800 mil
S80 D5 Summum Aut 07 39600 mil
MB E200 NGT Aut 2011 52800 mil
- By Lövet