Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
apersson850 skrev:
Ramon skrev:Jag kände även framför fläktutblåsen till vänster och höger om ratten och det kändes knappt varmt och inget riktigt blås (fast spjällen är helt öppna), dock hör man ju att fläkten brummar på.
Hade du tryckt på magen på gubben då? För om luftfördelningen står i AUTO kommer uppvärmningen nästan enbart i golvutsläppen, inte på instrumentbrädan.
Jag råkade ha på AUTO. När jag tryckte på magen istället så blev det mer blås.

Ska börja med att byta spaken i dagarna iaf då även READ-knappen gett upp (förutom RESET).
Jag snubblade på en annan tråd* där det framgår att bl.a. 2.4D-motorn har haft en del strul med en termostat. Som då påverkat att det inte blivit särskilt varmt i kupén.
Det känns som att det mycket väl skulle kunna vara det i detta fall?

Imorses när jag kom ut och det var omkring 0-strecket så gick bränslevärmaren, som man både hör och ser på röken kring höger hjulhus. Ibland kan man höra kupéfläkten gå lite men inte alltid.
När jag testat att manuellt dra på maxtemp i kupén och kört ett tag så visst blir det lite varmare än jag brukar ha (22-24 grader) men inte så varmt det borde bli.

* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag måste ha missuppfattat ditt problem tidigare. Trodde att det bara gällde när bilen värms av dieselvärmaren på parkeringen innan körning.

Har läst en del om dåliga termostater på just den motor du har och nämner. Koppla in en ODB2 läsare och kör en sväng. Kolla vilken temperatur motorn får.

Sen kan du ha dåligt flöde genom värmepaketet eller luft i systemet. Har du tillräckligt med kylarvatten?

Just med att du har mycket imma och is på rutorna på insidan kan bero på mycket fukt i bilen. Hur ser dina mattor ut. Har du kollat så att din bil inte läker glykolvatten vid pedalerna.

http://s330.photobucket.com/user/cgo2/m ... 3.jpg.html
Det var så jag märke det först dvs. att det inte blev tillräckligt varmt i kupén innan körning när dieselvärmaren gick.
Sen när jag provade styra fläkten manuellt (körandes omkring) så upptäckte jag att det inte riktigt kändes så varmt som det borde bli även i detta fall.

Jag ska ta och kolla motortemp osv.
Jag ställde tiduret på 17:00 igår och körde "normalt" ~15min och OBD2-läsaren visade temperaturen för ETC på 69 grader.
Fortsatte sedan att köra ~10-15min med en del häftigare accelerationer och temperaturen låg på 85-89 grader.

Imorses hade jag ställt tiduret på 07:45 då jag även kom ut till bilen och tryckte in OBD2-läsaren igen.
23 grader och efter ~4,5km var temperaturen uppe i 56 grader, enbart normal körning.

Det känns som att det tar lite väl lång tid att komma upp i temperatur vilket kan peka på att termostaten är trasig?
Har min bil på verkstaden nu. Hade tydligen fel på glödstift men har ej fått något meddelande om de trotts att felkoden är satt. Samt att mitt avgasrör till brännaren var av just intill brännaren.

Tydligen då ska ett trasigt avgasrör göra så att dieselvärmaren inte fungerar som den ska. Kolla hur din mår. Tänkte speciellt eftersom du skrev i ditt första inlägg att det kommer rök från hjulhuset.
Vad menar du med att felkoden är satt, visades felkod på glödstiftet när dem kopplade in en läsare men inget meddelande syndes i färddatorn?

Jag ska ta och kolla avgasrören på min, men att det kommer lite rök kring hjulhuset när dieselvärmaren går är normalt vad jag vet på dessa?

Om det "bara" var trasigt glödstift och avgasrör som vart av på din bil, hur kan det ha påverkat att du inte fick upp någon värme i kupén?
Sitter rören till kupén sammankopplat därifrån på något sätt?
Jag vet faktiskt inte vad de sysslat ned riktigt. Jag har kunnat starta och köra dieselvärmaren men har reagerat på att den inte värmer kupén så bra.
Nu när jag lämnat in bilen så säger de att värmaren inte gick att starta och att de får en felkod på glödstift(som de sett på sin dator) . Men jag har aldrig fått något meddelande av bilen att det är fel på värmaren.

De tror att pga glödstift varit dåligt så har värmaren aldrig kommit upp i "full effekt". De byter stift och kammare då "de sitter ihop". Ja vi vet ju vad forumet säger om den saken. Aja, lät dem byta.

De ringer upp mig ca 15 min senare och säger att avgasröret är av vid brännaren. Misstänker att felsökningen som jag bokat för ca 1500kr endast sker via datorn och ej någon annat.
De säger även att av erfarenhet så brukar brännaren fungera dåligt med trasigt avgasrör.

Jag litar på verkstaden och självklart vet jag att det kostar, så bara gilla läget. Tror jag har fått bra tekniker
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]