- sön 08 jan 2017, 17:01
-Batterihuvudsäkring 150A
-Fördelningssäkring 60A
-Säkring uttag 15A
-Ett antal anslutningspunkter i kablaget för både plus och minus
-På bilar med S/S dessutom skiljerelä
Så länge som alla säkringar (, skiljerelä) och anslutningar är hela så är uttaget i princip samma punkter som batteripolerna ur elektrisk synvinkel precis som du skriver, åtminstone vid rimliga strömmar.
rid54 skrev:Om uttagets pluspol är kopplad till batteriets pluspol, med bara en säkring emellan och om uttagets minus är kopplat till bilens chassie, så är uttaget precis samma punkter som batteripolerna ur elektrisk synvinkel.Som skrivit i tidigare inlägg så finns följande mellan batteriet och uttaget i lastutrymmet:
-Batterihuvudsäkring 150A
-Fördelningssäkring 60A
-Säkring uttag 15A
-Ett antal anslutningspunkter i kablaget för både plus och minus
-På bilar med S/S dessutom skiljerelä
Så länge som alla säkringar (, skiljerelä) och anslutningar är hela så är uttaget i princip samma punkter som batteripolerna ur elektrisk synvinkel precis som du skriver, åtminstone vid rimliga strömmar.
rid54 skrev:Några bakströmmar har jag svårt att föreställa mig skulle uppstå.Så länge som alla säkringar och kretsar är hela så sker ingen bakmatning. Men om avbrott uppstår i någon del av kretsen eller någon säkring löser ut bakmatas alla förbrukare efter felstället. Det blir en hel del förbrukare t.ex. efter fördelningssäkringen. Ännu värre är det om batterihuvudsäkringen gått eller om batteriet är så dåligt att det inte tar emot laddning alls. Då bakmatas i princip alla kretsar som har direktström i bilen. Men för min del är jag trygg. Jag laddar på detta vis med en CTEK som inte ger någon skadlig överspänning eller rippel. Hittills har inget hänt. Jag skulle dock aldrig ansluta en oreglerad laddare.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."