Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
gooose skrev:Värmaren i V50/V70N ger mycket mer värme spec V50 riktig bastu men så går det sönder en del Brännare på dessa oxo
Det är 1 av grejerna som gör att ni upplever värmen sämre när ni inte jämför med samma modell
Det är ungefär samma effekt på värmaren i V70N som på den i V70 II, ca 5 kW i båda fallen. Så det är inte det som är förklaringen. Tycker också att bränslevärmaren i min V70 -15 ger ungefär lika bra kupévärme som den i min V70 -02.

Gosse svarar (då jag inte får texten där jag vill)
Då får jag bara gratulera för mina 3 Xc70 av senare åm har alla haft sämre värme jämfört med mina tidigare då jämför jag med diesel 02,04,05,06,06 5 st olika alla har gett mer värme för min del har kunnat jämföra då jag haft dom parallellt som frugans bil"
gooose skrev:Då vissa bilar har ett mindre batteri så kommer denna ej att ha värmaren gående lika mycket som en med ett större batteri Detta för att säkerställa att bilen alltid startar Jag upplever min 2011 blir varmare än min 2012 och den enda skillnaden är att 2012 har start/stopp och ett mindre batteri detta till Amperestyrkan mindre
Hur stort batteri som är monterat kan bilen inte känna av. Värmarstyrningen bryr sig inte heller om den saken. Vad den ser till är bara att spänningen inte sjunker till en nivå där det blir svårt att starta bilen. Vilket av Volvos originalmonterade batterier som helst klarar den saken bara det är friskt och laddat.
Bilar med start /stopp funktionen har Mindre rörelse utrymme då BMC Batteriövervakningen är mer snål på dessa varianter
Sedan så det där med friskt o laddat batteri En värmare skall inte köras längre än vad du kommer att köra resan direkt efter värmaren använts Många låter värmaren gå sina fulla tid som på dessa bilar är 50 min
inte många som kör 50 minuter till tex jobbet och under optimala förhållanden för att batteriet skall återhämta sig riktigt

Intruder1400
Som skriver så om BMC givaren får för sig att batteriet är dåligt så bryter den värmaren vilket ligger i programmeringen till CEM Bilens Centrala Elektronik Modul

apersson850
Din verkstad har ingen aning om vad som ändrats i en specifik Mjulkvara/SW men din verkstad kan ställa frågan till sin support om hur du upplever bilen efter servicen och på detta sätt ev få svar om dom fått frågan tidigare alt så får Supporten som inte heller vet vad som mjukvaran innehåller men som sagt denna frågan får dom vidare befordra till fabriken för ev svar

andersuw
Värmar effekten kan visst bli sämre till följd av en Mjukvaruppdatering det är prio att bilen startar och finns det parametrar som gör att vid ett visst värde på batteriet så dämpas effekten på värmaren eller så har det följt med en Bugg vid uppdateringen Detta har hänt tidigare just på värmaren för ett gäng årsedan och då immade bilen igen när du satte de på värmaren pga av att Recirculationsspjället och några andra spjäll ställdes om helt felaktigt en miss vid mjukvarans tillverkning det ändrades på fel adress mao

Mycket text blev det hoppas ni fattar :oops:

//Gooose
apersson850 skrev:Var ska man ringa då? På verkstaden har de ingen aning om vad som ingår i mjukvaruuppdateringarna.
Om jag pratar med rätt person på min verkstad så har han koll på det eller kan ta reda på det. Och om det är något som påverkar funktionen på ett märkbart sätt så vet hela verkstaden snart om det. I den här generationen av bilar är ju också CPM en CAN-nod och då bör det ju synas redan i mjukvarulistan om den noden uppgraderas eller inte. I föregående generation var det lite marigare eftersom CPM var en slavnod under CEM.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
gooose skrev:Bilar med start /stopp funktionen har Mindre rörelse utrymme då BMC Batteriövervakningen är mer snål på dessa varianter
Nej så är det inte och det finns heller ingen anledning till det. Om batteriet är dåligt laddat går inte start/stop igång. Inte svårare än så.
gooose skrev:Sedan så det där med friskt o laddat batteri En värmare skall inte köras längre än vad du kommer att köra resan direkt efter värmaren använts Många låter värmaren gå sina fulla tid som på dessa bilar är 50 min inte många som kör 50 minuter till tex jobbet och under optimala förhållanden för att batteriet skall återhämta sig riktigt
Ja man måste förstås se till att batteriet får tillräcklig laddning för att hantera värmarkörningen. Men det är också få som inte fattar att det funkar så. Själv kör jag sällan värmaren mer än 15-20 minuter, dels därför att det sällan behövs så mycket mer och dels därför att jag vet att om jag kör värmaren längre måste jag underhållsladda eller köra längre än jag vill/behöver. Det är säkert inte detta som är problemet när folk säger att värmaren funkar sämre än den tidigare gjort.
Jo, på den verkstad dit jag normal åker med min Volvo vet de mycket väl vilka enheter som uppgraderas, men de får ingen information om vad som ändras i dem. Som exempel, när en uppdatering kvaddade en funktion i min klimatanläggning tog det ett bra tag innan någon i Göteborg ens erkände att funktionen som försvann överhuvudtaget skulle finnas, och sen tog det ytterligare ett tag innan de fått dit den igen.

Så inte ens när det blir problem för kunderna verkar det gå något vidare med att sprida information från Göteborg till verkstäderna.
Ja i vissa fall kan det förstås vara knepigt. Men om det verkligen skett någon förändring av klimatstyrningen som märkbart påverkar parkeringsvärmarfunktionen borde rimligen verkstaden få detta klart för sig ganska snabbt därför att flera kunder som just haft bilen inne på service klagar på att värmaren funkar sämre än tidigare. Att det tog tid i ditt fall kanske berodde på att du var en av dem som först drabbades eller att funktionen ifråga inte var särskilt central för flertalet kunder.

Mina enda erfarenheter av att stångas med Volvo centralt rörande sådana här saker gäller i samtliga fall problem med VoC-funktionen i min 02:a (en av ytterst få bilar i den generationen som har VoC). Första problemet var att jag märkte att den inte tände varningslampa och gav felmeddelande för utgånget reservbatteri trots att den satte felkod för samma sak och felkodsbeskrivningen angav att varningslampan skulle tändas och felmeddelande lämnas. Själv hade jag vid det laget förstås klart för mig att reservbatteriet borde bytas men jag tyckte att jag med tanke på andra (som kanske inte ens var medvetna om batteriets existens och behovet av att byta det efter viss tid) borde rapportera denna bugg och få mjukvaran fixad. Det lyckades jag aldrig med trots rätt enträgna försök och till sist gav jag upp av ren trötthet.

Problem nummer två var att jag en dag upptäckte att jag inte blev kopplad till VoC-centralen när jag tryckte på On Call-knappen utan fick hänvisningston. Efter många samtal till kundtjänst erkände Volvo till sist att man glömt att lägga dit en vidarekoppling från det nummer hos Falck Assistans som bilen försökte ringa till och som inte längre fungerade därför att Falck Assistans inte längre ansvarade för tjänsten.

Senaste spektaklet var i våras då jag upptäckte att dataöverföringen från bilen inte fungerade när jag tryckte på On Call-knappen. På VoC-centralen fick de inte upp några data om bilen, vilket de förstås borde, utan det såg ut som jag ringde från vilken mobiltelefon som helst. Det tog mängder av samtal till kundtjänst och till sist ett verkstadsbesök följt av skriftväxling mellan verkstadspersonal och Volvo centralt innan man i det fallet erkände att det var en uppkoppling i VoC-centralen som hängt sig och som gjorde att min bil inte kunde få kontakt.

Inget särskilt tjusigt facit för Volvo, särskilt med tanke på att det handlar om en säkerhetsfunktion som skall kunna rädda liv om det verkligen gäller. Vad jag lärt mig är att jag helt enkelt då och då måste prova att VoC fortfarande fungerar genom att ringa ett testsamtal till VoC-centralen. Det var dessbättre på det sättet snarare än i skarpt läge som jag i flera fall upptäckte att systemet inte fungerade som det borde.
Hej jag har nog hittat mitt fel nu.
Jag kolla på vida och gick in på dieselvärmare styrenheten kalibrering
Där stog de att fläkten på värmaren bara gick i 38% jag höjde de till 64%
Ver nån vad den ska stå på??

Volvo har ändrat deta
Det är därför inte bilen blir varm invändigt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6