andersuw skrev:gooose skrev:Värmaren i V50/V70N ger mycket mer värme spec V50 riktig bastu men så går det sönder en del Brännare på dessa oxo
Det är 1 av grejerna som gör att ni upplever värmen sämre när ni inte jämför med samma modell
Det är ungefär samma effekt på värmaren i V70N som på den i V70 II, ca 5 kW i båda fallen. Så det är inte det som är förklaringen. Tycker också att bränslevärmaren i min V70 -15 ger ungefär lika bra kupévärme som den i min V70 -02.
Gosse svarar (då jag inte får texten där jag vill)
Då får jag bara gratulera för mina 3 Xc70 av senare åm har alla haft sämre värme jämfört med mina tidigare då jämför jag med diesel 02,04,05,06,06 5 st olika alla har gett mer värme för min del har kunnat jämföra då jag haft dom parallellt som frugans bil"
gooose skrev:Då vissa bilar har ett mindre batteri så kommer denna ej att ha värmaren gående lika mycket som en med ett större batteri Detta för att säkerställa att bilen alltid startar Jag upplever min 2011 blir varmare än min 2012 och den enda skillnaden är att 2012 har start/stopp och ett mindre batteri detta till Amperestyrkan mindre
Hur stort batteri som är monterat kan bilen inte känna av. Värmarstyrningen bryr sig inte heller om den saken. Vad den ser till är bara att spänningen inte sjunker till en nivå där det blir svårt att starta bilen. Vilket av Volvos originalmonterade batterier som helst klarar den saken bara det är friskt och laddat.
Bilar med start /stopp funktionen har Mindre rörelse utrymme då BMC Batteriövervakningen är mer snål på dessa varianter
Sedan så det där med friskt o laddat batteri En värmare skall inte köras längre än vad du kommer att köra resan direkt efter värmaren använts Många låter värmaren gå sina fulla tid som på dessa bilar är 50 min
inte många som kör 50 minuter till tex jobbet och under optimala förhållanden för att batteriet skall återhämta sig riktigt
Intruder1400
Som skriver så om BMC givaren får för sig att batteriet är dåligt så bryter den värmaren vilket ligger i programmeringen till CEM Bilens Centrala Elektronik Modul
apersson850
Din verkstad har ingen aning om vad som ändrats i en specifik Mjulkvara/SW men din verkstad kan ställa frågan till sin support om hur du upplever bilen efter servicen och på detta sätt ev få svar om dom fått frågan tidigare alt så får Supporten som inte heller vet vad som mjukvaran innehåller men som sagt denna frågan får dom vidare befordra till fabriken för ev svar
andersuw
Värmar effekten kan visst bli sämre till följd av en Mjukvaruppdatering det är prio att bilen startar och finns det parametrar som gör att vid ett visst värde på batteriet så dämpas effekten på värmaren eller så har det följt med en Bugg vid uppdateringen Detta har hänt tidigare just på värmaren för ett gäng årsedan och då immade bilen igen när du satte de på värmaren pga av att Recirculationsspjället och några andra spjäll ställdes om helt felaktigt en miss vid mjukvarans tillverkning det ändrades på fel adress mao
Mycket text blev det hoppas ni fattar
//Gooose