Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pertan
börne skrev:
peos99 skrev:Den motorn räcker gott och väl till.
Allt är ju relativt!

Jag hade fått panik :-O)
Alla är vi olika :) Jag gick ifrån en bil med 250 Hk till en D2 och visst är den slö, men inte såpass slö att jag inte trivs med bilen.
W.A.P.E. skrev:Fast det här är ju mest ett hommage för hur bra en V70 är.
Du hade förmodligen varit minst lika nöjd med annat motoralternativ.
D2 är ju underbar i bränsleåtgång, även med automat, så är det ju bara. Men sen är den ta mig f*n nästan trafikfarlig i vissa situationer. :)
Nu ser jag ju smileyn efter, men måste fråga! På vilket sätt är en D2 trafikfarlig och i vilka situationer?
Har haft min D2 i 6 månader och ~1100 mil och inte en enda gång har jag känt att den är trafikfarlig.
Det är när man svänger ut på vägen, så tätt framför trafiken att man borde väntat. Då blir plötsligt bilen trafikfarlig, för förarens fel kan det ju inte vara! :shock: :lol:
av MatsO
jag måste säga att det är skillnad på d2 och d2 också. Har kört både v50 och v70 med gamla d2 motorn (my11-12). När min V50 d4 stod på verkstan fick jag en xc40 d2 my 17? som lånebil och det var betydligt mer drag i den d2:an än de tidigare.
av Leafs
Det är stor skillnad på MY 11 och äldre jämfört med 12 och nyare. Den nyare är avsevärt bättre på alla sätt.

I övrigt får man väl sätta in allt i ett perspektiv. D2 är självklart inte trafikfarlig. Kallar man den för trafikfarlig får man stå ut med att bli kategoriserad som internettroll. Den är dessutom klart piggare än vad majoriteten av D5-ägarna (som inte provkört D2) tror. Vanlig landsvägskörning i jämn fart med farthållaren på laggränsen märker man ingen skillnad på D2 och D5 förutom att D2 drar 2 dl mindre per mil. Omkörningar? Jag känner mig helt trygg när jag kör om. Men visst, vore jag husvagnsägare skulle jag absolut inte köra D2.

Jag har själv en historik med bl.a. chippad 9-5 Aero med prestanda som med lätthet slår T6, på den tiden var en bil som D2 helt otänkbar, men man blir väl smartare med åren :-)

Om man tar en MY2012 som exempel så sparar man först och främst kanske 60.000 stenhårt skattade kronor i inköp mot en D5. Man sparar några tusen per år i skatt. Man sparar gissningsvis 2 dl per mil vilket ger cirka 5000 kr i besparing per år om man kör 2000 mil per år.

Så....60 000 i inköp, cirka 9 000 kr per år i skillnad på skatt och bränsle. Well, för mig var valet lätt.
av Bumsen
Jag är jättenöjd med min D2, MY13, Powershift. Efter många år med betydligt motorstarkare bilar är jag imponerad av denna motor. Utan problem går det att hålla 90 - 100 km/t med husvagn (1200 kg) på landsväg t.o.m. på 6:e växeln om det inte är motlut (ock på 5:e kan jag hålla farten ändå utan att på långa vägar övervarva), helt imponerande! Fråga inte hur jag vet det. Förbrukningen med husvagnen ligger f.ö. mellan 0,7 och 0,8/mil!
Man behöver inte 200 hk för att ta sig mellan rödljusen. Och landsväg? Jag har aldrig haft problem med omkörningar, men jag använder inte små marginaler. Om så, kan man råka ut för annat än för svag motor. Jag vet hur det kändes när membranet i förgasaren sprack, på en 244, under en omkörning. Där hade inga 200 hk hjälpt.
Jag rekommenderar biltypen starkt. Och slantarna man spar per år täcker ca 1/3 av min Mallorca semester.
av linusloev
peos99 skrev:Det har gnällts mycket på D2 motorerna här på forumet i många trådar jag läst. Jag måste säga att jag inte riktigt håller med.
Jag köpte en V70 Momentum D2 -2014 i slutet på maj och jag måste säga att för en vanlig Svenne som mig är den helt perfekt, och inte allt speciellt slö. Trampar man på gasen så händer det ju saker. :D :) Har kört ca 500 mil nu och är så otroligt nöjd, helt klart bästa bilen jag haft.
Och vill man som jag köra snålt och är försiktig på gasen i normala fall så är den ju helt perfekt. Ligger på 0,54 l/mil mätt på pump.
Den 6-växlade lådan gör att varvtalet är lågt och att motorljudet knappt hörs i kupén. Nu har jag visserligen laminerade rutor som väl sänker ljudnivån ytterligare, helt perfekt!!

Och VOC sen, vilken grej! :) Startar värmaren en halvtimme innan jag går till bilen på morgonen och den är varm och go när jag kommer.
Och fjärrstyrd baklucka är en finess jag inte hade en aning om att jag saknade. Otroligt praktiskt. :)

Så funderar ni på en Volvo med D2 motorn och tvekar så gör inte det. Den motorn räcker gott och väl till.
Beroende på hur man åker ifs... Men min v70 d3 (2.0l 163hk / 400NM) Som inte går att jämnföra med 1.6 d2 (1,6l 115hk / 270NM) drog 0.5-0.55 för mig mätt vid tankning.. Däremot lite dyrare skatt än 1.6an men fasiken så värt det ;)
av Lövet
Toppenbra att vi får positiva röster på forumet också så att vi inte bara hör dem som har problem.

För övrigt är ju mönstret rätt tydligt kring D2. De som äger den gillar den, de som inte gör det ogillar den. Exakt samma med 1.8F. Frågan är vilka som bäst ger en "sann" bild. ;-)
Gäller väl allt iofs, man köper ju det man tycker om. Nåväl, meningslöst inlägg, vill bara gilla att vi får höra positiva röster kring en modell också.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]