Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja! Har två frågor som jag hoppas ni på forumet skulle kunna hjälpa mig!

Nyligen har jag märkt att jag hör mer och mer ''vind ljud'' när jag åker i bilen. När jag åker över 80km/h så börja man höra det vinande vind in i bilen..
Idag tvättade jag bilen i en automat tvätt och det droppa små droppar in genom takluckan. Så förmodligen är det takluckans fel. Hur fixar det, med isolering? Har någon gjort det förut som kan dela med sig av tips?

Har en volvo s80 2007 2.5T Aut som ganska ofta växlar lite ryckigt, Speciellt vid kallstarter. Är detta normalt för just denna årsmodell eller har det hänt växellådan något?

Alltså, när man släpper kopplingen lite för snabbt när man växlar på en manuell bil - Så känns det.
Har hört lite olika, att dom flesta Volvos års 2007 växlar lite ryckigt..

Tack på förhand!
Takluckan skulle jag ta en microfiberduk och dra längs kanterna för att ta bort eventuell smuts som samlats där som en första åtgärd. Hade själv ett löv som satt sig illa och lät. Någon annan får fylla i vilket eventuellt mjukgörande medel man kan använda på gummit.

Automatlådorna är lite ryckiga innan dom kommit upp i temperatur så det är normalt och något du får leva med.
Men om den alltid smäller i växlarna så kanske ett oljebyte är på sin plats.
Hur långt har den gått?
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]