Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Hej. Någon sam har någon idé varför höger bakdörr inte låser sig på första försöket. Om jag däremot trycker en gång till så blir det låst. Det är en xc70 my-13 med ca 6000 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Säkert samma som jag hade.
Man tryckte på låsknappen och alla dörrarna låste sig utan höger bak, där hoppade bara låspinnen till lite.
Tryckte man en gång till lås så låste sig dörren oftast till slut, men låspinnen såg inte alls ut att vara så långt ner som
den borde varit. Jag upptäckte detta inför en långresa (60 mil norrut) så det blev att vara lite extra kontrollerande
när man lämnade bilen på gästparkeringarna. Då jag har keyless fick sambon ta nyckel och gå en bit bort innan jag
kontrollerade att dra i handtaget. Om dörren gick upp så gick larmet varav hon gick stänga av larmet igen och
sedan försökte vi igen.
Blev lite Sheldon syndrom efter ett tag då jag alltid tryckte 3 gånger på låsknappen, innan jag
tills slut lämnade in bilen efter nästa 1 år. Det var låskistan som strulade, min tekniker försökte smörja upp det, men
det hjälpte inte, utan det är byte av hela låskistan som gäller, ca 4000kr (inkl arbete)

Men nu fungerar det utmärkt.
av refbob
Låter väldigt likt mina symptom. Hoppas man kan få lite goodwill. Ett lås borde väl funka mer än 6000 mil....
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Njea, min hade gått runt 6000 mil med och det var inget som gick på goodwill och då hade jag ändå en
grym kontakt med min tekniker. Man kan anse och tycka att det ska hålla mer än 6000mil.
Men får du det på goodwill så är det ju bara att gratulera, då är din tekniker ÄNNU bättre än min :D
av Desmodue
Min förra V70 var det höger bak som inte ville låsa och min nuvarande höger framdörr. Det verkar vara lite klena plastdetaljer i låsmekaniken.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]