Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
Tja.

Har haft vid ett par tillfällen problem med att bilen varnat för "hög motortemp". Detta skedde under sommaren när jag låg länge i köbildning. Stannade då direkt i väg grenen och lät bilen kyla ned sig, och när köerna lättade kunde jag köra utan bekymmer. Det jag lade märke till var att kylfläkten inte körde febrilt i det läget efter att jag stängt av motorn, borde inte fläkten försökt kyla ned motorn i ett sådant läge?

Hade följade felkoder:
ECM-P048368 Fläktprestanda - Algoritmfel.
CEM-B10EA14 Possitiv temperaturkoefficient värmare

och sedan felkoder på DDM och PDM (fram och bakruta)

Kollade med Volvo och en kylfläkt kostade 4300:- (min ev rabatt) men är det värt att chansa på en sådan eller har någon annan nån ide om vad felet kan vara?

MVH
JOHAN
av rid54
Det borde gå att få fram vad "Algoritmfel" egentligen betyder - det kanske inte betyder "fläktmotorfel", så börja inte med att köpa ny fläkt. Om inte fläkten är helt död är det kanske troligare med nåt knas i styrningen av fläkten.
av Volvoknasen
rid54 skrev:Det borde gå att få fram vad "Algoritmfel" egentligen betyder - det kanske inte betyder "fläktmotorfel", så börja inte med att köpa ny fläkt. Om inte fläkten är helt död är det kanske troligare med nåt knas i styrningen av fläkten.
Enda som stod i VIDA var att det är en händelsestyrd felkod.
Den sätts om styrenheten detekterar att:
elkylfläkten är blockerad
elkylfläkten är överhettad
Spänningsmatningen till elfläkten är för låg
temperaturen i styrenhet elkylfläkt överstigit ett visst värde.

"Denna felkod är inte orsakad av ett fel som behöver åtgärdas" står det också...
Men enl. Volvo kunde man längre inte köpa styrenheten till denna separat utan måste köpa hela fläkten också, därav pris..

Kanske ska försöka jaga rätt på en begagnad, men bildelsbasen låg rätt högt i pris också för att chansa.
Ska kanske testa och göra något självtest på fläkten i VIDA och se om den ens startar och går som den ska. För på min V70N står ju fläkten och går en stund efter att motorn stängts av när det hett ute, det gör inte fläkten på denna bilen..

MVH
JOHAN

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]