Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC70 AWD 2015 som gått ca 3000 mil och råkade ut för en punktering på ett bakhjul. Det blev ett nytt däck eftersom det inte gick att laga, identisk model av däck men nytt.
Frågan är om jag behöver byta det andra hjulet på samma axel också för att inte skada kraftöverföringen (visco etc)?
/Dan
Det är inget konstigare med det än att göra samma sak på framaxeln på en framhjulsdriven bil. Det är differentialen som kommer att snurra lite i onödan, men något annat händer inte. Haldexkopplingen kommer också att slira lite sakta, men det är inget som förstör något. Så fort snurrar det inte. De gamla bilarna, som verkligen hade viskokoppling, de var mycket känsligare.
Om du tillåter mig ta ut svängarna när jag tolkar ditt inlägg så får jag uppfattningen att du kört 3000 mil med däcken i fråga. Jag har då aldrig kört 3000 mil utan att det mer eller mindre varit dags att byta däck (har förbrukat en hel del däck i egenskap av bilägare sedan 1976). Mina däck brukar ha ett mönsterdjup om ca 3 mm efter 3000 mil, vilket är ett mönsterdjup som inte motverkar vattenplaning mm. I rättvisans namn bör jag kanske nämna att jag kör 8 mil på motorväg dagligen (något över hastighetsbegränsningen).

Jag hade bytt båda däcken på axeln i händelse av punktering som inte går att åtgärda alla dagar i veckan även om det varit 5 mm kvar av mönsterdjupet.

Men du kanske åker på Pirelli Scorpion som är rena bakeliten. Håller i evigheter men är som att åka på hockeypuckar. Greppet blir därefter.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]