Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har min hos Trygg Hansa, haft det sen bilen var ny. Aldrig varit några problem, har fått välja verkstad själv när det har varit saker som de har varit inblandade i.
Gissar att säljaren får lite extra om kunden väljer Volvia, mao ett säljknep.
För egen del har jag allt samlat på ett ställe, vilket ger rabatt såklart.
fjohan82 skrev:Jag har min hos Trygg Hansa, haft det sen bilen var ny. Aldrig varit några problem, har fått välja verkstad själv när det har varit saker som de har varit inblandade i.
De tog så klart upp en del skräckexempel på folk som blivit utan lånebil, och visade en lista på diverse saker som inte täcktes av andra bolag, men som täcktes av Volvia.

/Söder
soder skrev:
fjohan82 skrev:Jag har min hos Trygg Hansa, haft det sen bilen var ny. Aldrig varit några problem, har fått välja verkstad själv när det har varit saker som de har varit inblandade i.
De tog så klart upp en del skräckexempel på folk som blivit utan lånebil, och visade en lista på diverse saker som inte täcktes av andra bolag, men som täcktes av Volvia.

/Söder
Det snackas mycket förstår jag...
Kortfattat, en egen erfarenhet: Klippte en grävling, körde 40 mil hem sen till Arlanda. Bilen stod en vecka, på hemvägen blev bilen varm då den saknade vatten (skadad kylare under). Skadeverkstan hade semesterstängt men jag fick ändå ut en lånebil direkt när jag beskrev vad som hade hänt, att bilen inte var körbar pga läckage. Då hade jag skadeanmält incidenten med grävlingen, så de såg den när jag ringde.
Jag fick ha bilen till dess att min var fixad. Det hela kostade mig noll kronor, då jag har tillägg djurkrock (eller vad det heter...).

Dock har alla sina egna erfarenheter, så det finns väl egentligen inga rätt eller fel.
soder skrev:När jag ändå har den samlade kunskapseliten samlad i min tråd, så kan jag ju passa på att fråga er om Volviaförsäkringen.
Försäljaren (såklart) hävdar att 9/10 väljer en Volviaförsäkring på en så ny Volvo, och at det är det enda självklara valet. En halvförsäkring (6 månader till för mig) skulle gå på ca 300 kr/mån och en helförsäkring ca 500 kr/mån med Volvia. En helförsäkring med LF skulle gå på ca 300 kr/mån för oss, med diverse rabatter./Söder
Välj samma försäkringsbolag till bilen som du har till hemförsäkringen, det finns många fördelar med det. Själv har jag Volvia till bilen och If till huset, inte billigast husförsäkringen men den är bra. Om du vill jämföra försäkringar rekommenderar jag den här hemsidan.
http://www.konsumenternas.se/om-oss/forsakringsbyran
Ps. det verkar ju som köpt bilen hos en Volvo handlare, lustigt att de inte verkar ha någon koll på bilen de har sålt när det gäller motor & växellåda, men enligt mig är det en skön kombination med D4 VEA och 8 stegade automaten (om det är en sån de har sålt :D ) den är snål och pigg.
Volviaförsäkringen kan ju ge upp till 15000 mil maskinskada, det är bl.a. bra med den. Men det är ju inte aktuellt här.
Volvia är smidigt att jobba mot om man hanterar ärenden inom volvohandeln (handläggare), kan också vara något som väger in. Typ alla andra bolag är såklart omständigare.
Mwi skrev:Ps. det verkar ju som köpt bilen hos en Volvo handlare, lustigt att de inte verkar ha någon koll på bilen de har sålt när det gäller motor & växellåda, men enligt mig är det en skön kombination med D4 VEA och 8 stegade automaten (om det är en sån de har sålt :D ) den är snål och pigg.
Återigen, det var i telefon när jag ställde fråga om 6- eller 8-stegs automat som han tvekade och sa att det var 6-stegs, för han hade för sig att den kommit typ i mitten 2014. Men visst, han kanske skulle vetat att det inte fanns D4 VEA med 6-stegs och vice versa.

Men det är i alla fall D4 181hk, och beteckningen på växellådan på pappret innebär enligt er den nya 8-stegs också. Tveksamt att de skulle ha fel i sina system.

/Söder
Mwi skrev:Om du vill jämföra försäkringar rekommenderar jag den här hemsidan.
http://www.konsumenternas.se/om-oss/forsakringsbyran
Det verkar inte finnas Volvia att jämföra med på den sidan. =(

/Söder
Jag har alltså inte skaffat min XC70 med AWD bara för att jag har något slags föreställning att man bara "måste" det. Anledningen i mitt fall är att jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har fått vänta på traktorer eller hjullastare för att komma dit jag ska med husvagnen efter, när jag körde fram- eller bakhjulsdrivet.
Hittills har jag inte behövt bärgas med den här.
Förmodligen inte lätt o va säljare heller jämt, då Volvo satte samma antal hästar på gamla motorn också.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]