Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En slang lossnade på oljekylaren så ska byta som på måndag men har ju absolut ingen aning om hur mycket olja som hann åka ut, var rejält kladdigt under bilen iaf...

Var fyller jag på och hur ser jag att det är rätt mängd utan att åka till volvo?
Finns ju tyvärr ingen sticka på skiten
StefanN skrev:Vet du om oljan är bytt nån gång i lådan? Annars kan det ju va läge att spola lådan och byta all olja.
Vet faktiskt inte, men hände hemma så måste ta bärgare till volvo om jag ska skölja den...inget jag gör själv.

Men jag fyller i ett par liter till att börja med och tar ur bottenpluggen, när det bara droppar och inte rinner är det lagom nivå vad jag fattat...
Tobbe85 skrev:
StefanN skrev:Vet du om oljan är bytt nån gång i lådan? Annars kan det ju va läge att spola lådan och byta all olja.
Vet faktiskt inte, men hände hemma så måste ta bärgare till volvo om jag ska skölja den...inget jag gör själv.

Men jag fyller i ett par liter till att börja med och tar ur bottenpluggen, när det bara droppar och inte rinner är det lagom nivå vad jag fattat...
Så enkelt är det nog inte, då den olje mängd som finns i tråget är bara ca 3 liter och resterande ca 4 liter är i lådan, och din slang lossnade och sprutade ut okänt mängd olja.
Jag personligen hade gjort följande: fyllt upp så att det rann olja ur nivå pluggen, sen startat bilen ett kort stund (för att pumpen kunde hinna sugga upp och fylla lådan med olja), skruvat ut nivå pluggen och fyllt på mer olja (om det skulle behövas). På det sätt kan man väll vara rätt så säker att det finns relativt rätt olje mängd, men jag kanske har fel...
Ceska skrev:
Tobbe85 skrev:

Så enkelt är det nog inte, då den olje mängd som finns i tråget är bara ca 3 liter och resterande ca 4 liter är i lådan, och din slang lossnade och sprutade ut okänt mängd olja.
Jag personligen hade gjort följande: fyllt upp så att det rann olja ur nivå pluggen, sen startat bilen ett kort stund (för att pumpen kunde hinna sugga upp och fylla lådan med olja), skruvat ut nivå pluggen och fyllt på mer olja (om det skulle behövas). På det sätt kan man väll vara rätt så säker att det finns relativt rätt olje mängd, men jag kanske har fel...
Låter rimligt, jävligt svårt att veta. har ju tagit bort båda rören "plast" nere på lådan till kylaren och rann ut en del då med men 7 liter kan det ju knappast hunnit rinna ur.. jag får prova mig fram lite försiktigt :x
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]