Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kladdar på skinnsmörja på min då och då, fast nog inte lika ofta som Volvo rekommederar. Än så länge tycker jag det ser hyfsat ut. Har använt bilen i fem år och 20000 mil nu.
Jag åker i en med Blond skinn, uttagen 141020 9300mil och inga problem. Är resande säljare och kliver i och ur 6-10 ggr/resdag

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Måste man rengöra klädseln och hålla på innan man ger den smörj eller brukar ni bara slänga på läderkrämen? De 2-3 gångerna jag gjort det hittills har det tagit timmars timmar att dammsuga, rengöra, dutta och fnuttla och till sist lägga på läderkrämgrejen.
StefanN: Funderade mer på hur viktigt det var att man använder rengöringsprodukten innan varje smörjning. Annars kanske jag bara rengör det en gång och låter bilen stå 1-2 dagar så man hinner med några vändor smorsel utan att behöva rengöra det emellanåt. edit: för att svara på min egen fråga hamnade jag på leathermasters hemsida där de skriver att det ska vara rengjort

Någon som vet om det är samma läderkvalitet på soverign hide och inscription/ventilerat läder eller om det stämmer att det är snäppet vassare?
Det går bra att smörja flera gånger efter varandra.

Det ska vara rengjort dvs ej smutsigt.
Betyder inte att man måste rengöra mellan omgångarna om man inte suttit i bilen.

Smutsig klädsel med fläckar etc ska man rengöra innan.
Känns som att kvalitén på det ventilerade skinnet i Inscription är mycket hög. Efter 16 000 mil med förra bilen, utan någon skinnbehandling, fanns inga som helst skador på skinnet. Min nuvarande har gått 8 000 mil och inte heller där finns det några skador eller andra tecken på nötning. Det ventilerade skinnet känns ju som betydligt mjukare än det "vanliga" skinnet vilket borde öka risken för veck och andra problem efter några tusen mil men några sådana tecken har inte gått att se på någon av mina två XC 70 med denna klädsel. Tycker att Volvos skinnklädslar över lag håller en hög klass jämfört med många andra märken.
Daniel73: misstänkte det. Jag ska ägna en dag åt att smörja upp det så håller jag tummarna för att det blir lent och fint :)

kantarell: inscription-sätena tycker jag känns lite stummare. Inte hårda men definitivt lite samma sjunka-ner-i-sätet-känsla som jag jämförelsevis tycker jag har i min MY07 med soverign hide. Kanske skinnet inte töjs och slits lika mycket då? Jag som fönstershoppar på blocket en del kan säga det finns gott om slitna perforerade klädslar iallafall så immuna mot slitage är de nog inte.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]