- mån 15 aug 2016, 19:04
Men okej, då får jag ha det i åtanke helt klart. Passat hade ändå inte varit intressant för min del dock.
Svagheter finns det ju på dom flesta bilmodeller, frågan är bara hur pass frekvent dom uppstår och i vilken utsträckning firmorna tar på sig ansvaret för att åtgärda. Ett sånt här problem med fyrhjulsdriften kanske går att försäkra sig mot även efter 10000mil? Eller hjälper det med extra service av haldexen?
En annan fråga om den här haldexkopplingen, finns samma problem på XC60?
apersson850 skrev:Det är inte växellådan jag pratar om, det är kopplingen till fyrhjulsdriften. Populärt kallad Haldexkoppling, även om den egentligen inte heter så nu längre.Förstod det, vet inte varför jag började prata om lådan.
Den nyare modellen är förenklad (billigare att tillverka), men också klenare, så den slits hårdare. Det finns flera rapporter om bilägare som haft kopplingsras en bra bit före 10000 mil. Det hjälper dock inte att köpa något annat fabrikat på bil av samma typ (exempelvis VW Passat Allmotion). De har också bytt till den billigare kopplingen.
När jag köpte min XC70 (2012:a) fanns det bara femcylindriga dieselmotorer. Slagvolym 2 liter för framhjulsdrift, 2,4 liter för fyrhjulsdrift.
Men okej, då får jag ha det i åtanke helt klart. Passat hade ändå inte varit intressant för min del dock.
Svagheter finns det ju på dom flesta bilmodeller, frågan är bara hur pass frekvent dom uppstår och i vilken utsträckning firmorna tar på sig ansvaret för att åtgärda. Ett sånt här problem med fyrhjulsdriften kanske går att försäkra sig mot även efter 10000mil? Eller hjälper det med extra service av haldexen?
En annan fråga om den här haldexkopplingen, finns samma problem på XC60?
- By bönan