Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Nicke83 skrev:Byta belägg och skivor efter 6500 mil måste ju vara något riktigt galet?
Eller så gör man inte annat än bromsar :roll:
Bromsbeläggen var dåliga.
Flera säger att det bromsar mer bak vid normal körning och ännu mer med adaptiv farthållare. Beläggen fram var tjocka som nya.
Får se nu på nya bilen om dom håller lika kort.
Användarvisningsbild
av apersson850
Moderna bilar, med elektronisk bromskraftsfördelning, bromsar mer bak än de gjorde förr, när bromskraftfördelningen skedde genom en mekanisk lastkännade reducerventil. Förr fick man för död och pina inte låsa bak före framhjulen. Med låsningsfria system och antisladd tillika är det inte längre en katastrof.
Men på grund av tyngdpunktsförskjutningen vid retardation hamnar ändå huvuddelen av bromskraften fram. Jag fick som sagt byta belägg fram efter 17000 mil, men de bak kommer inte att bli bytta förrän efter 20000 mil.

Jag bromsar bara när det verkligen behövs.
av Schmoyoho
Angående mer broms bak så har jag förstått det som att DSTC kan ingripa förebyggande, alltså inte när det smäller och dunkar när den häver en sladd, utan att den kan gå in och bromsa hjul för att helt enkelt stabilisera den. Har för mig det hette torque vectoring och att det gällde just bakhjulen men inte helt säker.
Användarvisningsbild
av Funk
Schmoyoho skrev:Angående mer broms bak så har jag förstått det som att DSTC kan ingripa förebyggande, alltså inte när det smäller och dunkar när den häver en sladd, utan att den kan gå in och bromsa hjul för att helt enkelt stabilisera den. Har för mig det hette torque vectoring och att det gällde just bakhjulen men inte helt säker.
Det är alldeles riktigt, men när det infördes och vilka Volvomodeller som har det är jag osäker på... de nya idag har ju det såklart, men sen..
Jag vill också minnas att det handlar om alla hjul individuellt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av apersson850
Torque vectoring är ju en funktion som ska få bilen att svänga bättre in i kurvorna. Jag avsåg bromsande när man faktiskt bromsar för att sakta ner bilen.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]