Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stugsittaren skrev:Tack för informationen!
Saknar luftfiltret till motorn. Kan den ligga på 6000 mila servicen?
Ja det stämmer. Förbisåg i hastigheten att det filtret, som väntat, skall bytas var 6000:e mil. De enda övriga intervalltilläggen är byte av kamrem och hjälpaggregatrem (ev. med tillhörande spännare e.dyl.) var 24000:e mil. För automatlåda (åttaväxlad) rekommenderas oljebyte var 6000:e mil om bilen körs som taxi eller ofta används som dragbil. Annars skall oljebyte i lådan enligt Volvo inte behövas annat än om bilen själv säger till om saken. Men som bekant är alla inte helt överens med Volvo på den punkten.

En lite speciell åtgärdspunkt som jag också missade i första vändan är följande:

"Vehicle with camera for collision warning
- clean the inside of the windscreen in front of the camera lens"

Värt att nämna kan också vara att hjulvinklarna skall kontrolleras var 6000:e mil. Kan inte påminna mig att detta ingått i serviceprogrammet för någon av mina tidigare Volvobilar.
Måste man plocka loss något hölje för att kunna rengöra mellan ruta och kamera?
Framvagnsinställning varje 6000 mil? Nytt för mig också.
Tack igen för all information. :)
Rimligen måste man plocka bort FSM (forward sensing module) med tillhörande kamera för att göra rent. Förhoppningsvis har Volvo tänkt på att detta skall kunna göras snabbt och enkelt eftersom det är en regelbundet återkommande serviceåtgärd. Skall försöka komma ihåg att kolla med min PST hur de i praktiken sköter detta när jag har kontakt med honom härnäst.

När det gäller hjulvinklar säger serviceschemat uttryckligen att de skall kontrolleras inte bara fram utan även bak.
Glöm inte att vid service hos Volvo gör dom ofta serviceuppdateringar där de byter ut delar jag har vid flera servicetillfällen fått saker utbytta gratis sist byttes t.ex remspännare till en ny modell för den gamla modellen kunde gå sönder o orsaka motorhaveri.
Dessa servicemeddelande har min servicetekniker fått upp när man bokar service görs ingen service på Volvo lär ju dessa punkter inte bli gjorda.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]