Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geddan90
Har en V70 -08 2.0f som råkat skada sig,
När jag svängde ner för en liten och ofarlig kant utan att något gick imot under så la servo styrningen av, efter 30m åkt började ett missljud under huven vid tomgång och som ökar vid gaspådrag, när ja kollade under bilen när bilen är igång syns det att det kommer järnspån om man ens kan kallat spån, damm kanske är bättre ord! Vad tror ni? Är det servopumpen som skurit, något lager eller glappis på någon av remrullarna? (Remmen är lagom spänd). Känns som man vill ha en bättre uppfattning om problemet innan man bestämmer sig för att börja riva i det själv eller lämna in!
Tacksam för svar,
Mvh
av Yaniz
Nu skrev TS om servostyrningen och inte om ac:n. Kommer det metallspån, så skulle jag åkt raka vägen till närmsta Volvoverkstad.
av Schmoyoho
Yaniz skrev:Nu skrev TS om servostyrningen och inte om ac:n. Kommer det metallspån, så skulle jag åkt raka vägen till närmsta Volvoverkstad.
Håller med om att det kanske var långsökt men både kompressor och servopump drivs väl båda av samma multirem så... Det tar ju inte mer än en sekund att prova slå av AC:n när TS ändå efterfrågade saker att kolla.
Dundermuppen skrev:Jag hade nog nyttjat en bärgare. Finns ju en risk att styrningen lägger av helt inbillar jag mig.
Allt är ju mekaniskt ihopkopplat så det är väl ingen risk. Det värsta som kan hända med en servostyrning är väl att den börja hugga och går omväxlande trögt och omväxlande lätt.

Man skulle ju kunna prova byta servooljan och se om det hjälper. Håller med om rådet att inte köra bilen men mer för risken att pumpen kanske går torr för länge och skär. I bästa fall har den ju inte gjort det ännu.
av rid54
Det kan vara en spännrulle/löprulle som skurit eller är på väg att skära. Kör inte, skulle jag föreslå, om du inte kan ta bort berörd drivrem. Om den går av kan den ju kanske ställa till mer skada än redan skett.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]