Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1077099
Nu snabbspolade jag förvisso lite i videon, så jag såg inte allt i detalj, men din tanke kan den knappast vara baserad på. CAN finns inte in till varken lucklåset eller stängningsknappen. Såvitt jag kunde se kopplade han inte in någonting på någon annan plats än ute i luckan.
Men det kanske är så att öppningssignalen kommer till lucklåset vare sig det är öppet eller ej, och i så fall kan man ju dirigera den signalen till att "trycka" på stängningsknappen om man känner att luckan är öppen, men skicka den till det vanliga stället om luckan känns av som stängd.
Såvitt jag kan se i schemat verkar det vara så att öppnings- och stängningssignalerna går till motorer, och man får de olika funktionerna genom att polvända motorerna. I en lucka med elektrisk öppning och stängning, och det måste det ju vara i det här fallet, finns tre motorer. En för att öppna/stänga luckan, en för att låsa/låsa upp själva låset och så en indragsmotor som drar luckan till stängt läge. Dessutom finns det indikeringar på om det är öppet eller stängt. Killen kan ju ha mätt upp hur signaleringen fungerar när man trycker på stängningsknappen, och sen reagera på det på lämpligt sätt.
#1077292
Du har säkert alldeles rätt, jag kikade inte på hela filmen (eller kopplingsdiagram).
Andra märken (VAG) använder just canbus och styrenheter (2 st) för baklucka med elöppning.
Hade varit elegant om även Volvo hade gått den vägen, hade gjort styrning och "hackning" mer behändigt.
Kanske är så på nya plattformen.
#1077307
Volvo gör också så. Men styrenheterna sitter i bilen, inte ute i luckan. Den här mojängen som visas på filmen monteras i luckan, så den kan inte koppla in sig på CAN-bussen där ute.
Förbindelsen mellan styrenheterna och utrustningen i luckan går genom två kontaktdon i taket. Där uppe finns inte någon kommunikation, utan bara "resultatet" av kommunikationen, alltså signaler till motorer och från givare/knappar.
Volvos lucka är av plast. Det är ingen fördel när det gäller att få en bra elmiljö där man installerar en styrenhet.
#1077676
Jag har också bara snabbspolat videon men tror du har rätt i att detta inte är CAN-baserat. Dock misstänker jag att någon slags motsvarighet till de CAN-baserade "function extenders" som vi redan kunnat köpa till P2-bilarna ett tag nu finns bakom hörnet vid det här laget. Gissningsvis kommer stängning av bakluckan på annat sätt än via dess egen lilla knapp att finnas med i repertoaren där. Sedan är frågan vad de i övrigt kommer att hitta på. ;-)
#1081787
Hej jag har igår monterat denna manick som det finns en länkad video till i tidigare inlägg och det funkar kanon. Nu kan jag stänga elektriska bagage luckan med både knappen inne i bilen och med fjärrkontrollen och den var lätt och montera. KANON...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
2
#1081798
crstonetto skrev:Hej jag har igår monterat denna manick som det finns en länkad video till i tidigare inlägg och det funkar kanon. Nu kan jag stänga elektriska bagage luckan med både knappen inne i bilen och med fjärrkontrollen och den var lätt och montera. KANON...
Godt å høre at det ser ut til å fungere som i videoen. Min er sendt fra Russland i dag, så snart skal jeg også installere - endelig! :D
#1081800
crstonetto skrev:Hej jag har igår monterat denna manick som det finns en länkad video till i tidigare inlägg och det funkar kanon. Nu kan jag stänga elektriska bagage luckan med både knappen inne i bilen och med fjärrkontrollen och den var lätt och montera. KANON...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
2
Beställde du från mailen som visades på youtubesidan?
Jag får bara ett autosvar att den är inte tillgänglig och dom ska återkomma.
#1081879
mbc skrev:
crstonetto skrev:Hej jag har igår monterat denna manick som det finns en länkad video till i tidigare inlägg och det funkar kanon. Nu kan jag stänga elektriska bagage luckan med både knappen inne i bilen och med fjärrkontrollen och den var lätt och montera. KANON...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
2
Beställde du från mailen som visades på youtubesidan?
Jag får bara ett autosvar att den är inte tillgänglig och dom ska återkomma.
Då är nog efterfrågan varit så stor så den är slut just nu.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
#1085819
Endelig(!) kan jeg lukke bakluken fra innsiden av bilen og gjennom fjernkontrollen. Superb! :D

[youtube]BAg0CuCiWKc[/youtube]
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
AQ130 läckage

Det är väl den här som behövs:[…]

Polestar optimering till V60 T4

Försöker hitta prisinfo om Polestar opt[…]

När jag hade 245a som jag kompletterade med c[…]

BCM-0076 bytt ABS enhet.

Bilens chassinummer är lagrat i ett chip i AB[…]