Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Den analoga klockan finns vare sig i kopplingsschemat för 2007 eller 2008, däremot 2009 och framåt. Man hittar den då redan i innehållsförteckningen, under huvudrubriken "Group 38 Instruments". Har du VIDA med EWD? I så fall borde du hitta scheman där klockan finns med där.
av andersuw
Denesfay skrev:Vart hittar ni elscheman? :)
Om man köper VIDA med EWD (Electric Wiring Diagrams) hittar man dem där. Med den version av VIDA 2014D som jag köpte följde kopplingsscheman från 2005 till 2015. Dessa kopplingsscheman är egentligen bara löst kopplade till VIDA. Man kan komma åt dem via VIDA men det är i själva verket en serie separata PDFer. De finns bara på engelska, inget annat språk så vitt jag vet.

Volvo har producerat kopplingsscheman i digital form (som PDF) så långt tillbaka som årsmodell 1995. Om det finns ännu äldre i den formen vet jag inte. De äldsta är dock i huvudsak inscannade från papper ser det ut som.

Man kan i det här sammanhanget notera att tiderna har förändrats lite. Kopplingsschemat till mina allra första bilar rymdes på ett A3 (en utvikbar sida i den tidens GDS-handböcker). PDFen för min senaste bil är däremot på över 400 sidor, det vill säga ungefär som 2 till 3 hela GDS-handböcker. :shock: ;-)

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]