Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej!
Har en v70 2010 2,4d som jag har fått vibrationer i. Dessa kommer och går lite när man kör.
Åker man i en sväng på tex motor väg så är det som att något kan ta ut obalansen ibland blir det mera å i bland mindre. Man kan känna detta redan i 40km/h. Det känns i stolen och i golvet. Finns inga vibrationer i ratten. Känns mera som att bilen gungar upp å ner. Däcken är 17" Continental nya däck. Jag var med när de balanserade däcken så jag såg att på maskinen att det var bra. Har satt på vinterdäcken å provkört och jag har även flyttat framdäcken bak. ingen skillnad. Skivorna bak är nya. man kan dock känna ytterst små bromsvibrationer när man bromsar (jätte lite) Bilen är nybesiktigad så jag bad killen att skaka bilen extra men han kunde inte hitta något glapp. Bymekanikern har bytt ett hjullager fram å ett bak. Dessa köptes genom meca så det är inte original. Har funderat om lagret kan hamna fel, fast jag gissar att lagret centreras när man skruvar dit dessa. Mätte nav centrum å såg att de nya lagren är 0,15mm mindre i diameter än de gamla, vet inte om detta skulle kunna påverka något. Fälgar är Volvo original så det finns inga ringar i fälgarna. Det jag vet som bör bytas på bilen så är det en bussning i bakvagnen. Det tyckte Volvo mekanikern i höstas, han har nog rätt för jag har hört att när bilen är fullastad så kan det slå lite i bakvagnen, fast jag vet inte det skulle kunna generera obalans. Det jag gissar på som skulle kunna generera detta så skulle det vara om det finns obalans i en drivaxel. skulle stödlagret på höger driv axel kunna skapa vibrationer om det är dåligt? har inte hört något oljud. Eller om det skulle kunna ha hänt något med de främre bromsskivorna så att tyngdpunkten i dessa inte skulle ligga i centrum, men som sagt inga vibrationer i ratten. Jag tycker att vibrationerna ökar något när man belastar motorn. Har någon haft samma problem så skulle jag vara jätte tacksam för råd. Bilen har gått 25 000 mil. Det är inga jätte vibrationer men då jag åker 15 mil om dagen så stör det mig. Den har inte varit så förut. Jätte tacksam för tips.
av mbc
Kolla dina främre bärarmsbussningar i bakvagnen, hade liknande vibrationer som numera är helt borta efter dom bytt dom.
av v70 tdi
mbc skrev:Kolla dina främre bärarmsbussningar i bakvagnen, hade liknande vibrationer som numera är helt borta efter dom bytt dom.
Då kanske det är det som är felet! för det var den bussningen han klagade på vid förra servicen. tack för svar.
av Yaniz
Med all sannolikhet bärarmsbussningar i bakvagnen. De håller inte mer än max 15 000 - 20 000 mil (inte ovanligt att de är slut vid drygt 10 000 mil). Specialverktyg fordras för byte.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]