- mån 30 maj 2016, 16:12
para skrev:Uppdatering.Vad blev lösningen på problemet, dvs har det gjorts något för att avhjälpa?
Har provkört med en servicetekniker nu och vi har nog kommit fram till att det är HSA'n (Hill Start Assist) och att skrapljudet är bromsarna som inte släppt än när jag försöker köra iväg.
Backar jag ut från parkeringen, lägger i driven och rattar lite åt höger kommer nästan alltid skrapljudet om jag försöker köra iväg direkt. Om jag däremot tar bort foten från bromsen och väntar 2 sekunder innan jag trycker på gasen rullar den iväg utan skrapljud. Efter 2 sekunder hör man faktiskt ett litet pysljud när HSA släpper bromsarna och man ser även hur bromspedalen lyfter sig nån centimeter.
Parkeringen lutar ytterst lite så jag vet inte varför HSA går in överhuvud taget. En automat brukar ju fixa att hålla bilen ändå.
Vi lyckades även provocera fram ljudet om man svänger åt vänster och även om man kör rakt fram.
Blev lite rörigt, nån som fattar vad jag skrev? Ska försöka provköra en liknande bil och se hur den uppför sig annars kanske nån här med HSA kan prova lite och gasa iväg innan bromsarna släppt?
Tack för erbjudandet ovan "snabbis", blev aldrig att jag hörde av mig.
- By JP88