Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Jo alla väljer såklart olika, hellre ett par år äldre bil med T5/6 än en nyare D2. Sen att dieslar går bra idag är sant men vissa avskyr helt enkelt diesel. Kommer bli jobbigt att hitta beg bilar framöver då det kryllar av dom nu :cry:
Senast redigerad av 1 börne, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Leafs skrev:Bränsleförbrukning och skatt är ju inte det enda som skiljer t.ex.en D2 och en T6. Det klart viktigaste borde ju vara inköpspriset, men det verkar de flesta strunta i när man debatterar. :roll: Ska man ha en T6 för samma inköpspris som en D2 så får man nog ta en T6 som är 2-3 år äldre och har gått avsevärt mycket längre.

Även D2 vs D5 samma MY skiljer MASSOR i inköpspris
Visst. Men man kan ju gå en medelväg här. En D2:a skulle inte kännas bra för min del trots ganska måttliga fartbehov. Tänker här särskilt på körning på kontinentala motorvägar, i synnerhet Autobahn, vilket det normalt blir fråga om för min del varje sommar. Har kört där med andra bilar med motorstyrka ungefärligen som en D2 men väsentligt lättare än en V70 II (145, 245, 745) och vill inte tillbaka dit. ;-) Däremot är jag säker på att min D4 kommer att funka utmärkt och kanske det även skulle gå bra med en D3.
av euroman
Lite så jag också tänkt, vill ha lite pulver under huven iallafall så D2 tittar jag inte ens på, säkert en jättefin bil men för svag för min smak. :)

FT motorn är riktigt fin, samma som i min V50 T5. Gillar ju ljudet från 5 cylindrigt.

Verkar dock som dem flesta vill gå på bensin iallafall :P Aldrig haft en diesel och heller inte kört någon, men är dem så dåliga? :)
Användarvisningsbild
av snepo
euroman skrev:Lite så jag också tänkt, vill ha lite pulver under huven iallafall så D2 tittar jag inte ens på, säkert en jättefin bil men för svag för min smak. :)

FT motorn är riktigt fin, samma som i min V50 T5. Gillar ju ljudet från 5 cylindrigt.

Verkar dock som dem flesta vill gå på bensin iallafall :P Aldrig haft en diesel och heller inte kört någon, men är dem så dåliga? :)
Jag ärbensinfan såatt säga.Är inne på min andra dieselbil nu.Man får lära sig att köra annorlunda.Moderna dieslar får ju all effekt vid låga varv,bensinare vid högre varv.Har själv s80 2,4d.Chippad till 220 hk 520nm.BSR.Räcker till och blir över med låg förbrukning.Har gjort fyra mätningar nollat tripp tankat fullt.Förbrukning mellan 0,52-0,58.Då är det 70 %stad 30% landsväg.Jämfört med min förra bil Merca E350 0,8-1,5 samma typ av körning.Båda automat
Användarvisningsbild
av Sceptic
euroman skrev:Lite så jag också tänkt, vill ha lite pulver under huven iallafall så D2 tittar jag inte ens på, säkert en jättefin bil men för svag för min smak. :)

Nej de är definitivt inte dåliga. Kör en V70 D4 Classic i jobbet och en 2.5FT Polestar privat och visst är min egen roligare men D4:an upplevs aldrig slö på något sätt, den är fullt "tillräcklig". Om vi pratar tråkig förbrukning ligger D4:an på knappt 0,6 (mycket landsväg) medan vår FT snittar på 1,1 med 98 oktan (väldigt lite landsväg).
Användarvisningsbild
av frasse4
En sugmotor får ju effekten vid högre varv, oavsett om det är bensin eller diesel. Sedan bensinturbon fick VVT har de ju fullt vid från 1500 rpm. Så en bensinturbo har också bra bottenvrid.

Jag kör oftast lugnt också, men när jag behöver kraften gillar jag ett brett spann att man kan ligga kvar på samma växel upp till 6000 rpm. Sedan gällande prestanda har den hänt mycket med VEA-dieslarna och den 8-stegade automaten, men backar vi några år så är ju en Polestaroptimerad D5:a fortfarande en halv sekund långsammare på 0-100 än min standard 2.5T...
Användarvisningsbild
av snepo
frasse4 skrev:En sugmotor får ju effekten vid högre varv, oavsett om det är bensin eller diesel. Sedan bensinturbon fick VVT har de ju fullt vid från 1500 rpm. Så en bensinturbo har också bra bottenvrid.

Jag kör oftast lugnt också, men när jag behöver kraften gillar jag ett brett spann att man kan ligga kvar på samma växel upp till 6000 rpm. Sedan gällande prestanda har den hänt mycket med VEA-dieslarna och den 8-stegade automaten, men backar vi några år så är ju en Polestaroptimerad D5:a fortfarande en halv sekund långsammare på 0-100 än min standard 2.5T...

Diesel är bra pigga vid låga varv.snåla.Men visst stor sexa mycket effekt är inte heller fel.Har haft båda.Man får helt enkelt välja.Vill man åka snålt=diesel.Lite dyrare=bensin.Med tanke på att man gärna gasar mer med en stor bensinmotor=sexa.Egen erfarenhet
av euroman
snepo skrev:
frasse4 skrev:En sugmotor får ju effekten vid högre varv, oavsett om det är bensin eller diesel. Sedan bensinturbon fick VVT har de ju fullt vid från 1500 rpm. Så en bensinturbo har också bra bottenvrid.

Diesel är bra pigga vid låga varv.snåla.Men visst stor sexa mycket effekt är inte heller fel.Har haft båda.Man får helt enkelt välja.Vill man åka snålt=diesel.Lite dyrare=bensin.Med tanke på att man gärna gasar mer med en stor bensinmotor=sexa.Egen erfarenhet
Kan hålla med där att man gasar mer om man har större motor! :)

Man får väll helt enkelt testa en v70 diesel innan man bestämmer sig, sen gäller det ju och hitta en bra med rätt utrustning och rätt miltal också.

oj, då är det skillnad när ändå D5an blir lika stark som FT motorn när man kör polestar.
av oldtimersmc
Min fru sa "inte under 200 hkr" tills hon fick köra en d3 163hkr nu är hon tyst och nöjd...

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]