Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen upplyste mig idag genom ett litet meddelande att det var dags för service.
Jag rullar inte många mil per år så det är baserat på tid och inte miltalet.
Vad görs på en mellanservice av detta slaget?
Detta var jag med om när jag hämtat ut min bil.
När det hade gått ett år så hade bilen bara rullat några 100 mil och då
föreslog min PT en anpassad service istället för en normal service.
Det var i stort sett bara oljebyte och gick på runt 900kr.

Året efter var det dags för normal service, fast den större då, med filter m.m
I år blir väl en normal med, fast den lilla då, är väl olja + något filter kan jag tänka.
Tänkte om det fanns något uttalat från Volvo om vad som skulle göras om man uppnått 1 år innan miltalet.
Senast jag ringde Volvo och frågade om ett oljebyte så höll jag på att ramla av stolen av prischocken.

Får slå en signal till dom imorgon och se vad det ramlar ut för pris denna gång i deras pristombola.
Som andra redan nämnt: Om bilen rullat mindre än halva milintervallet kan man göra en så kallad "anpassad basservice" istället för en "basservice". "Anpassad basservice" är lite mindre omfattande och blir därför lite billigare. Men skall man följa serviceschemat kan man inte göra två "anpassade basservicar" på raken. Och om bilen rullat mer än halva milintervallet bör det vara vanlig "basservice" i vilket fall.

Sedan får man också titta på vad som till äventyrs bör göras ifråga om "intervalltillägg" (saker som inte görs vid varje service utan med längre intervall ifråga om mil och/eller tid).

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]