Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Undersökte lite närmare: Jag startade motorn med huven öppen och kikade på momentstaget i fråga. Lite spel när man gasade i N men när jag lade i Drive så vred sig motorn bakåt och tryckte på staget. Inget missljud. Senare med motorn varm testade jag på nytt lägga i Drive och då lät det liite, men inte nära så mycket som det gjorde i förrgår.

JE Jr: Det stämmer (verkar som att jag inte är ensam om att ha koll på vilka övriga på forumet som också kör V8:or? :)). Vad ska jag köra för smörj menar du? Och var? Den stora gummiklossen som fäster i motorn eller den "bakre" biten, mot kupén, som fästet ser ut att vrida sig runt, eller som fäster i chassit?
Jag bytte ut min, dem slits ut med tiden. Hålen behöver bussas om/gummit blir slitet. Men i ditt fall kanske det kan hjälpa med att smörja.
Vi verkar alla ha -07:or men hur långt har era bilar gått? Har för mig jag kollat upp priset på det där staget och det är någon tusenlapp typ. Om inte knarret återkommer lika illa om det var så ffår det nog vara för stunden iaf.

Vad kan man smörja med förresten? Som är beständigt och som gummit tål?
Min bil passerar snart 10 000 mil och hoppas på fler mil med denna bil!!
Jag lät verkstan byta ut mitt stag, det var inga problem att fortsätta köra med glapp i staget. Vet inte vad för smörj som kan hjälpa faktiskt..

En fråga till er -> Har någon av er bytt tändstift på era v8or? Dvs på egen hand? Hur kommer man åt dem bakre tändstiften? Det är riktigt trångt!
Måste man ta bort det där värmeskyddet som finns bakom motorn för mer utrymme och trassla ur skyddskåpan på något vis?
Tändstiften ska bytas på min bil på servicen om någon vecka. Jag funderade också på att göra det själv men som sagt, den bakre banken ställer till det. Jag minns inte vad det var men förutom att det är svårt att komma åt så krävs det någon viss demontering tror jag. Kom fram till att jag inte iddes iallafall. Stiften kostar 1200 kr och bytet på servicen kostar 600 kr.

Menar du att du ville låta verkstaden byta ut ditt momentstag men att de tyckte det inte behövdes? Eller att du lät göra det ändå? Mitt knarr verkar ju som sagt bara uppstått vid ett tillfälle så jag avvaktar nog med att byta mitt stag.
Du säger att du kan utesluta bromsarna eftersom knarret finns där oavsett om du trycker lätt eller hårt på bromsen. Men skulle det inte kunna vara ett bromsok som kärvar och därför varken trycker till ordentligt mot skivan när du trycker hårt på pedalen eller släpper helt på en gång när du lyfter foten från pedalen?

Knarr från bromsarna är generellt sett tror jag ganska vanligt i en del av de situationer du beskriver, t.ex. vid skifte mellan D och R eller D och N. Upptäckte själv häromdagen att min V70 D4 -15 knarrar lite från bromsarna när jag gör sådana skiften om jag inte trycker hårt på pedalen.
Schmoyoho skrev:Tändstiften ska bytas på min bil på servicen om någon vecka. Jag funderade också på att göra det själv men som sagt, den bakre banken ställer till det. Jag minns inte vad det var men förutom att det är svårt att komma åt så krävs det någon viss demontering tror jag. Kom fram till att jag inte iddes iallafall. Stiften kostar 1200 kr och bytet på servicen kostar 600 kr.

Menar du att du ville låta verkstaden byta ut ditt momentstag men att de tyckte det inte behövdes? Eller att du lät göra det ändå? Mitt knarr verkar ju som sagt bara uppstått vid ett tillfälle så jag avvaktar nog med att byta mitt stag.
Nja, jag kanske inte var så tydlig mitt i natten igår :)
Den skulle bytas, men fick inte tid för det samma dag, så jag var lite orolig om jag kunde köra bilen under tiden. Vilket var ok enligt min PST. Enligt honom så är det normalt att dem slits ut med tiden.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]