Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zupay
Hej,

Funderar på att köpa dragkrokspaket och montera själv.
Verkar ju inte så svårt efter ha läst några trådar här.
Frågan är vilket paket som är "enklast" att installera.. vill ha det så enkelt som möjligt.

dragkrokslagret.se har tex dessa

Thule-Brink
http://www.dragkrokslagret.se/fast-drag ... ink-485100
Westfalia-monoflex
http://www.dragkrokslagret.se/fast-drag ... lex-320069

Några tips på vad man ska satsa på?
av Rådlös
För mig såg dessa båda identiska ut. Har du kollat dom båda framför dig? Det verkar vara samma produkt men med två olika försäljningsnamn. Sådant har ju i och för sig hänt förut och inget större fel i det, men när det är samma firma som säljer!!!
av Gabriel
Jag skulle absolut ha sett till att köpa original TRM+mjukvara för att vara säker på att allt funkar ihop med bilen på bästa sätt. Går att köpa begagnat om man vill komma billigare undan.
av pjonsson
Köp ett orginal på en skrot med trm och kablage. Gjorde de till min nya xc70 kostade mig 3000 ink programmering

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av RWD
Jag köpte ett Bosaldrag. I och för sig demonterbart men fördelen var att man kunde behålla krockbalken som den var utan att kapa ur eller ta bort den. Tror det kostade 2800kr. Elsats original från Volvo som behöver programeras hos Volvo.
Helt dolt till skillnad från Volvo/thule som behöver den fula plastkåpan.
Beställde från "bilenochjag" fraktfritt

Om du köper från skroten är det viktigt att du får exakt rätt styrenhet, finns lite olika.
Du behöver även lite säkringar mm.
av 777
Har varit i kontakt med "Bilenochjag" om att få delbart drag monterat. Enligt dom behöver det inte programmeras hos Volvo, det ska gå att koppla på ett drag direkt och köra därifrån. Stämmer det? Tycker mig ha läst en del på forumet om att det ska programmeras av Volvo... :roll:

Är i valet & kvalet vilket alternativ jag ska välja, är lite osäker på verkstaden dom anlitar här i norra Stockholm. Priset skiljer en del, 5995:- (Bilenochjag) vs. 10.050:- (Bilia) och att man slipper plastkåpan bak med "bilenochjag" 's alternativ.

Hmm... ??:-/
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska det fungera fullt ut som det är tänkt ihop med bilens el- och datorsystem behöver TRM (TRailer Module) programmeras ihop med bilens övriga styrsystem.
Sen finns det olika grader av "fulel" där detta inte görs. Jag har inte sett något sådant som fungerar likadant som Volvos TRM ännu.
Användarvisningsbild
av ER
RWD skrev:Jag köpte ett Bosaldrag. I och för sig demonterbart men fördelen var att man kunde behålla krockbalken som den var utan att kapa ur eller ta bort den. Tror det kostade 2800kr. Elsats original från Volvo som behöver programeras hos Volvo.
Helt dolt till skillnad från Volvo/thule som behöver den fula plastkåpan.
Beställde från "bilenochjag" fraktfritt

Om du köper från skroten är det viktigt att du får exakt rätt styrenhet, finns lite olika.
Du behöver även lite säkringar mm.
Samma styrenhet sitter ju i allt från nya V40, alla V60 till S80 och V/XC70 så svårt att hitta rätt är det ju inte, bara se till att det är den nyare från MY13 och senare för man ångrar sig inte av att kosta på sig den smartare LED-kompatibla TRM i kombination med 13-pol el. Rätt nummer finns på Volvos sida för tillbehör då det är den enda som säljs idag.

Att ens fundera på fullösningar för elen gör att man blir mörkrädd.
Användarvisningsbild
av RWD
777 skrev:Har varit i kontakt med "Bilenochjag" om att få delbart drag monterat. Enligt dom behöver det inte programmeras hos Volvo, det ska gå att koppla på ett drag direkt och köra därifrån. Stämmer det? Tycker mig ha läst en del på forumet om att det ska programmeras av Volvo... :roll:

Är i valet & kvalet vilket alternativ jag ska välja, är lite osäker på verkstaden dom anlitar här i norra Stockholm. Priset skiljer en del, 5995:- (Bilenochjag) vs. 10.050:- (Bilia) och att man slipper plastkåpan bak med "bilenochjag" 's alternativ.

Hmm... ??:-/
Köp elsatsen från Volvo (eller skroten) inte svår alls att montera förutom nåt litet stift som ska i en kopplingsplint har jag för mig.
Sen får man inte missa en liten säkring.
Lite knepigare att montera själva draget om man inte gjort nåt liknande förr.
Man måste vara försiktig när man lossar stötfångarhöljet.
Sen ska man såga ut för krok och kontakt.
Följer med mall men tyckte den var lite väl tilltagen så mätte och sågade ett lite tajtater hål.
Det är inget som syns direkt då det endast är på undersidan.
Du måste också ha en momentnyckel.
Jag satte även tillbaks krockbalken, även om det inte ska behövas tror jag.
Går att montera utan att ta bort ljuddämparen som det står i instruktionerna.
Välj nån annan verkstad om det inte känns bra med den de anlitar.
Hittade kvittot och draget utan elsats kostade 2800kr.
Programering kostar c:a 600kr
Montering max två timmar. 1 timme om man är van.

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag li[…]

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]