pommesfrittlund skrev:dagens motorer har ett högt användande av återcirkulation av avgaser,tror det kan ligga på 20-30%
en modern dieselbil mår inte bra av egr och dpf,om den mest körs korta sträckor.
har man mest korta sträckor att bila,så fungerar en bensinbil bättre,(sotar inte igen)
En dieselmotor sotar inte heller igen om man kör korta sträckor förutsatt att motorn är korrekt konstruerad och bilen sköts på rätt sätt. På min egen dieselmotor (D4 VEA) används inte EGR-systemet vid låga yttertemperaturer på grund av frysrisk. Partikelfiltret belastas inte heller mer då EGR-funktionen används än när den inte används. Om något gäller motsatsen eftersom en del av partiklarna förbränns i cylindrarna vid återcirkulationen av avgaserna.
Partikelfiltret på min bil renas under en period på sammmanlagt 10-20 minuter ungefär var 50:e mil. Om tillräcklig motortemperatur för den reningen inte uppnås på grund av korta körsträckor får man ett meddelande om saken i displayen och får då helt enkelt köra bilen med varm motor en stund för att rena filtret. Jag har under vintern enbart kört korta sträckor med bilen, sammanlagt ca 200 mil. Jag har hittills inte fått något meddelande om att partikelfiltret håller på att bli fullt och har därför heller inte tvingats till någon extrakörning för att rena filtret. Självfallet förvärmer jag normalt bilen (som står i välventilerat kallgarage) med dieselvärmaren på vintern och fortsätter sedan att köra värmaren tills motorn uppnått normal driftstemperatur.
pommesfrittlund skrev:sot som finns i avgaserna leds in i insuget(torra delen av motorn),
och med tiden göra insug trängre för luften att passera.
utrymme runt insugsventiler blir då också trängre.
Vilka vederhäftiga belägg kan du hänvisa till för att moderna dieselmotorer regelmässigt kräver sotning av insuget sedan man kört dem en tid? Och borde inte i så fall utsuget behöva sotas regelmässigt det också eftersom det passerar mycket mer sot där än vid insuget?
pommesfrittlund skrev:i samma veva kommer även motoroljan att bli sotigare,(våta sidan av motorn)
det är det som vi diskuterar här.
Oljan kommer så småningom att bli allt sotigare i vilken bilmotor som helst. Om man följer föreskrivna bytesintervall för oljan är detta inget problem.
pommesfrittlund skrev:f.ö,en bsr-trimning,eller liknande,kommer att göra bilen betydligt trevligare att köra
Det är mycket möjligt. Det kommer också att göra bilen olaglig att köra med på allmän väg, göra fabriksgaranti och ordinarie maskinskadeförsäkring ogiltiga, samt göra bilen avsevärt miljöovänligare ifråga om NOX om trimningen innebär att EGR-funktionen begränsas eller kopplas ur. Väljer man Polestar istället för BSR blir det inga sådana negativa sidoverkningar av trimningen. Tyvärr finns såvitt jag vet ingen Polestaroptimering att tillgå för just D2. Men den som valt en D2:a och överväger att trimma den borde kanske valt en annan motor från början.