Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:Du kan ju testa någon annan tillverkare så får du se,

V70 2,4d my10 tror jag det var, bättre gasrespons, motorbromsade inte lika mycket, växlade snabbare, slirade mindre, den fick Polestar.

XC60 D4 AWD chippad av SMO, bättre gasrespons, snabbare växlingar, mindre motorbroms, slirade mindre.....
Vad är det du försöker bevisa med hjälp av dessa exempel?
Om du tillvaratagit den snabbkurs i företagsekonomi jag gav dig tidigare i tråden hade du inte behövt fråga. ;-) Den företagsekonomiskt rätta lösningen är att sätta priset så att det maximerar vinsten, inte efter den tid det tar att tillverka och montera varje exemplar av produkten (nästan ingen tid alls i detta fall) eller hur lång tid det tog att utveckla den. Och Volvo bedömer helt enkelt att smärtgränsen på prissidan är ungefär lika hög för dem som kör manuell som för dem som kör automat. De bedömer också att trimmet blir attraktivare för kunder med automatlåda om de ändrar lådstyrningen i enlighet med vad de tror dessa kunder efterfrågar.
Tror inte du ska försöka lära mig företagsekonomi och jag tycker inte du ska försöka komma med inlindande rent av dumma förklaringar. Svara på frågorna någon gång i stället. Volvo och alla tillverkare sätter en prislapp på sina produkter, en del med mycket "luft" en del med små marginaler. Min fundering var om man som ägare av en manuell vea-motor köper ett trim som i vissa fall ger ca 6 hk så tycker jag att det är ett skämt, ett omotiverat pris. Det får jag tycka hur mycket jag vill utan att du ska försöka slå folk i huvudet och leka något du inte är.

Så min uppfattning, trots att jag har erfarenhet av både Polestar och andra trim sedan tidigare är Polestar till Vea-motorerna och i synnerhet inte till de manuella är ett vettigt köp.
Krollspell skrev:Tror inte du ska försöka lära mig företagsekonomi och jag tycker inte du ska försöka komma med inlindande rent av dumma förklaringar. Svara på frågorna någon gång i stället. Volvo och alla tillverkare sätter en prislapp på sina produkter, en del med mycket "luft" en del med små marginaler.
Jag svarade på frågan med hjälp av lite elementär företagsekonomi. Det finns alltså ingen motsättning mellan företagsekonomi och att besvara din fråga. Dessutom verkar du nu ha förstått huvudpoängen. Alltså ser jag ingen anledning för dig att klaga på mitt bemötande. Att du dessutom gör det med hjälp av oförskämdheter som står i strid med forumreglerna är än mindre motiverat.
Krollspell skrev:Min fundering var om man som ägare av en manuell vea-motor köper ett trim som i vissa fall ger ca 4 hk så tycker jag att det är ett skämt, ett omotiverat pris. Det får jag tycka hur mycket jag vill utan att du ska försöka slå folk i huvudet och leka något du inte är.
Visst får du tycka så om du vill. Men om du säger vad du tycker på ett publikt forum får du finna dig i att bli motsagd. Och att säga emot någon är inte detsamma som att slå någon i huvudet och innebär inte heller att man leker något man inte är.

Vad sakfrågan beträffar har jag inte uttalat mig om huruvida jag själv anser det jag får med optimeringen värt priset. I likhet med trådskaparen är detta snarast något jag undrar över. Jag har bara sökt förklara varför Polestar/Volvo agerar som de gör. Vad jag därtill sagt är att jag tycker det är en god idé att i samband med motortrimningen ändra styrningen av automatlådan så att den passar motorns nya vridmoment- och effektkurva.
Krollspell skrev:Så min uppfattning, trots att jag har erfarenhet av både Polestar och andra trim sedan tidigare är Polestar till Vea-motorerna och i synnerhet inte till de manuella är ett vettigt köp.
Det står dig förstås fritt att tycka så på vilka grunder du vill. Det står också oss andra fritt att inte bry oss om vad du tycker.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]