Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Lövet skrev:Nu pratar jag märkesverkstäder (eller större kedjor) i storstad.

Det är inget större problem att åka till Nisses Bil & Smide för runt tusingen men jag tycker inte det riktigt är samma sak.
1) Stämpeln kommer leda till diskussion när jag säljer bilen
2) Jag vet inte vilken olja de häller i bilen

Baserat på de senare 2 så byter jag hellre oljan själv, alternativt låter märkesverkstad göra det. Det beror helt på vilken prisklass bilen befinner sig i. Mellanläget ser jag ingen större poäng i, jag är inte rädd att bli smutsig själv.
Nej, jag skulle inte heller låta Nisses Bil & Smide eller Alis Däck & Kebab serva min bil. Verkstan jag åsyftade är en Opelverkstad som reparerar och servar alla bilar. Litar mer på dem än på märkvärdiga verkstaden i München. Har alltid fått allt dokumenterat i utskrift i minsta detalj (med klistermärke i motorrummet som upplyser om märke och typ av olja i motorn).
av Yaniz
Baselord skrev:Vad anser ni om Biltemas olja? Någon som använder den eller är det billigt skräp som misshandlar motorn?
Är klassningen och viskosteten densamma, så skulle jag köra. Nu säger en del att det är additiven det hänger på huruvida oljan är bra eller dålig, men det vete fan om jag ska tro på. Om Volvo rekommenderar exv ACEA A5/B5 0W-30, så skulle jag köra med alla oljor med den klassningen. Det är fullt med myter och kvasivetenskap kring motoroljor, precis som Lövet skriver. Inte minst oljebolagen bidrar till detta.
av oldtimersmc
Biltemas olja fyller de högsta kraven ex sj vilket krävs på de allra kräsnaste motorer HD luftkylda HP motorer.
Funkar det på en vässad HD så funkar det X10k på en volvo...

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]