Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgran
Bilen åter hos husse. Kablar till diverse givare på motorn skarvade eller bytta. Hade vibrerat inne i plasthöljet och skavts ner eller av. Har startats ett antal gånger och gått några mil utan problem. Kommer att köras va 250 mil under påsken så då får den visa vad den går för.
Användarvisningsbild
av JimmyG
olofgran skrev:Bilen åter hos husse. Kablar till diverse givare på motorn skarvade eller bytta. Hade vibrerat inne i plasthöljet och skavts ner eller av. Har startats ett antal gånger och gått några mil utan problem. Kommer att köras va 250 mil under påsken så då får den visa vad den går för.

Hej.. ursäkta att jag inte svarat tidigare... T.I.E Rapport är något vi kan använda oss av om vi kör fast på verkstaden, tex med din bil om vi haft den inne. Då kan vi skicka en rapport till "Volvo" ett slags kundcenter kan man kanske kalla det för med mycket kompetent personal som sitter och hjälper verkstäder när dessa inte klarar av en felsökning eller kört fast på ett fel så att dom behöver hjälp... man kan oxå i en databas typ söka rätt på ev lösningar för ett specifikt fel om någon innan haft samma fel och få fram en lösning på skärmen direkt. Oftast tar det inte mer än mellan 1-2 timmar innan dom svarat med en mycket trolig lösning.

SÅ.. jag hade rätt ang kablaget vid batteri hyllan? Jag har gjort så många såna bilar att det nästan går fortare o plocka ner o kolla kablaget än o koppla in datorn för o se alla felkoder numera.

Jag hoppas verkligen den fungerar för dej nu och att du kanske skulle välja en annan verkstad nästa gång.
av olofgran
Kablaget nu åtgärdat och har kört 100 mil utan problem. Det var kablaget i sin skyddsplast framför motorn som skavts sönder genom vibrationer. Kaglarna kunde röra sig för mycket inne i skyddet. Jag skall ta ett foto i dagsljus. När jag tänker efter var det mina kollegor på VCC som underhöll IT tillämpningen T.I.E. det fanns väl ett S.P.I.E också? Det skall bli intressant att se hur pengadiskussionen startar. Ännu inget föreslaget eller betalt.
av valln
JimmyG skrev:
olofgran skrev:Bilen åter hos husse. Kablar till diverse givare på motorn skarvade eller bytta. Hade vibrerat inne i plasthöljet och skavts ner eller av. Har startats ett antal gånger och gått några mil utan problem. Kommer att köras va 250 mil under påsken så då får den visa vad den går för.

Hej.. ursäkta att jag inte svarat tidigare... T.I.E Rapport är något vi kan använda oss av om vi kör fast på verkstaden, tex med din bil om vi haft den inne. Då kan vi skicka en rapport till "Volvo" ett slags kundcenter kan man kanske kalla det för med mycket kompetent personal som sitter och hjälper verkstäder när dessa inte klarar av en felsökning eller kört fast på ett fel så att dom behöver hjälp... man kan oxå i en databas typ söka rätt på ev lösningar för ett specifikt fel om någon innan haft samma fel och få fram en lösning på skärmen direkt. Oftast tar det inte mer än mellan 1-2 timmar innan dom svarat med en mycket trolig lösning.

SÅ.. jag hade rätt ang kablaget vid batteri hyllan? Jag har gjort så många såna bilar att det nästan går fortare o plocka ner o kolla kablaget än o koppla in datorn för o se alla felkoder numera.

Jag hoppas verkligen den fungerar för dej nu och att du kanske skulle välja en annan verkstad nästa gång.
Det finns många trådar på forumet om ett typfel som innebär att motorn 2.5T är jättesvår att starta, automatbilar är mera utsatta. Startmotorn går.

Har ni i verkstaden lokalt någon lösning på problem eller finns det någon rapport från Volvo centralt?
Här finns en liten tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=100367
Här har du en jätteorvar-tråd, utan någon egentlig lösning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av olofgran
Enligt uppgift från pst så hade han komtakt med centrala volvosupporten.och tie. Symptomen var dock diffusa så de pekade inte direkt ut detta problem. Jag kör ofta timtals i motovägsfart och då blir ju varvtalet konstant och de vibrationer som då skapas har viss frekvens som i sin tur får kablage med visst area och längd att skaka rejält. En FMEA-analys hos VOLVO borde ha fångat in detta och de kör ju timtals i Hällered varv efter varv på sin provbana så det borde ha varit känt. Om inte annat så blir det känt nu
av Cox
Den där härvan är utsatt även av luftröret, på min bil gnagde den av två kablar till givaren som styr fläktarna sim sitter på kylaren. Väldigt dåligt skyddat
av olofgran
Nu är det över för den här gången. Verkstaden gav ett juste pris och jag är nöjd. ECM bytt av bara farten men kablaget var grundproblemet. Det är läge för att ställa de 5 Why-frågorna som jag tycker slutar med kabelkvalitet, förläggning och fixering samt kvalitetssäkring med praktiska prov och designregler om högsta tillåtna fria längd på kablar. Vibrationer vid timslånga körningar i motorvägsfart får inte ge slitage av kablar. Borde ha fångats in på testbanan i Hällered av Volvo.
Nu är det bara att njuta av våren och tuta och köra!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]