Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tassbonn
StringerBell skrev:
tassbonn skrev:Är inte säker på att mitt problem hör hemma i denna tråd, men jag provar.
Kör V70 2,4D-08 manuell.
Jag får vid belastning, kall motor, ca 1300-1600 rpm ett kvittrande ljud från motorutrymmet. Väldigt svårt att beskriva ljudet men det påminner lite om ett remljud, lite om ljudet från servon vid fullt rattutslag. Ljudet uppstår bara under några minuter efter kallstart och är mest påtagligt på 4an till 6an. Ljudet tystnar om jag slår av ACn.
Ljudet uppstod i samband med att jag bytte en remspännare på "kampanj", verkligen ett lyckat ingrepp! De åtgärder som nu är utförda av Bilia utan resultat är i nämnd ordning:
-Ännu ett byte av remspännaren.
-Ny AC-kompressor
-Ny generator, och ny remspännare för tredje gången.

Problemet och det kvittrande ljudet kvarstår!
Någon som känner igen sig??
Dum fråga kanske, men byttes remmen i samband med ovanstående.

Ja då.....remmen byttes x3.
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Väcker liv i denna gamla tråd eftersom jag råkat ut för just detta problem på min nyinköpta v70II 2.4d -08. Har ett jäkligt irriterande resonansljud mellan 1500 och 1800 rpm. Exakt samma ljud som finns i filmen på första sidan i tråden. Ljudet kommer vid samma varvtal oavsett vilken växel man kör på så det verkar inte som det är växellådan som är boven i dramat.

Var på Volvo i veckan och dom kollade mjukvaran och nollställde den bara eftersom det var den senaste som fanns. Dom sa sej aldrig hört talas om detta problem och tyckte inte att dom kunde höra något. Lite underligt eftersom min fru som annars inte är känslig för ljud hörde det direkt.

Har någon kommit på var detta ljud kommer från och har ni fått löst det?

Tacksam för svar eftersom det håller på att göra mej tokig :shock:
av Choelo
Hej! Väcker liv i denna extremt gamla tråd då jag känner igen mig på de senaste inläggen som skrivits. Har en S80N -07 D5 som jag upplever liknande kvitter på, och tycker mig också höra ett ljud som låter lite som ett lagerljud i kupén speciellt vid lägre hastigheter och varvtal. Så fort ACn stängs av blir det tyst och skönt. Men så fort ACn slås på så börjar ljuden igen. Dem är inte speciellt höga men jag är lite känslig för ljud så jag stör mig på det direkt. Och jag tycker mig inte höra att ljudet kommer från motorutrymmet. Det spelar heller ingen roll om ACn kyler eller inte, utan ljuden startar någon/några sekunder efter man slår på ACn trots att det är minusgrader ute, vilket verkar tyda på att det inte är AC kompressorn som är boven, för då borde ju ljudet endast uppstå när magnetkopplingen slår till, och det gör det inte, det hörs hela tiden och tydligast vid lägre varv, och är varvtalsberoende också och det slutar inte efter t.ex. 20-30 sekunder (vilket det borde gjort om det varit AC kompressorns lager?)

Kan någon komma med tips på vad det kan vara? Har läst en del trådar om att kupéfläkten har varit dålig och har kvittrat på många bilar. Men får inte ihop det med att ACn behöver vara påslagen. Kupéfläkten går ju trots att ACn inte är påslagen menar jag? Så kan väl inte vara den som spökar? Och den bör väl inte heller vara varvtalsberoende? Eller är den kanske det? Finns det någon annan fläkt som endast har med ACn att göra som kan vara boven? Någon som kan förtydliga hur ACn och Kupéfläkten samverkar?

Vore extremt tacksam för ett svar som kunde leda mig rätt i denna fråga.

Tack!
av Choelo
Choelo skrev:Hej! Väcker liv i denna extremt gamla tråd då jag känner igen mig på de senaste inläggen som skrivits. Har en S80N -07 D5 som jag upplever liknande kvitter på, och tycker mig också höra ett ljud som låter lite som ett lagerljud i kupén speciellt vid lägre hastigheter och varvtal. Så fort ACn stängs av blir det tyst och skönt. Men så fort ACn slås på så börjar ljuden igen. Dem är inte speciellt höga men jag är lite känslig för ljud så jag stör mig på det direkt. Och jag tycker mig inte höra att ljudet kommer från motorutrymmet. Det spelar heller ingen roll om ACn kyler eller inte, utan ljuden startar någon/några sekunder efter man slår på ACn trots att det är minusgrader ute, vilket verkar tyda på att det inte är AC kompressorn som är boven, för då borde ju ljudet endast uppstå när magnetkopplingen slår till, och det gör det inte, det hörs hela tiden och tydligast vid lägre varv, och är varvtalsberoende också och det slutar inte efter t.ex. 20-30 sekunder (vilket det borde gjort om det varit AC kompressorns lager?)

Kan någon komma med tips på vad det kan vara? Har läst en del trådar om att kupéfläkten har varit dålig och har kvittrat på många bilar. Men får inte ihop det med att ACn behöver vara påslagen. Kupéfläkten går ju trots att ACn inte är påslagen menar jag? Så kan väl inte vara den som spökar? Och den bör väl inte heller vara varvtalsberoende? Eller är den kanske det? Finns det någon annan fläkt som endast har med ACn att göra som kan vara boven? Någon som kan förtydliga hur ACn och Kupéfläkten samverkar?

Tack!

Hittade nu detta när jag letade lite på bildelsbasen till min bil. Till S80 specifikt fanns bara 1 del, men till V70 fanns det massor.
Kan det vara så att min bil har 2 olika fläktar varav ena fläkten går på så fort ACn är påslagen och det är den vars lager är dåligt?
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... y=31200375, känns som det skulle vara ett svar på alla problem isåfall?
av Choelo
Choelo skrev:
Choelo skrev:Hej! Väcker liv i denna extremt gamla tråd då jag känner igen mig på de senaste inläggen som skrivits. Har en S80N -07 D5 som jag upplever liknande kvitter på, och tycker mig också höra ett ljud som låter lite som ett lagerljud i kupén speciellt vid lägre hastigheter och varvtal. Så fort ACn stängs av blir det tyst och skönt. Men så fort ACn slås på så börjar ljuden igen. Dem är inte speciellt höga men jag är lite känslig för ljud så jag stör mig på det direkt. Och jag tycker mig inte höra att ljudet kommer från motorutrymmet. Det spelar heller ingen roll om ACn kyler eller inte, utan ljuden startar någon/några sekunder efter man slår på ACn trots att det är minusgrader ute, vilket verkar tyda på att det inte är AC kompressorn som är boven, för då borde ju ljudet endast uppstå när magnetkopplingen slår till, och det gör det inte, det hörs hela tiden och tydligast vid lägre varv, och är varvtalsberoende också och det slutar inte efter t.ex. 20-30 sekunder (vilket det borde gjort om det varit AC kompressorns lager?)

Tack!
Nu har verkstaden lyckats lokalisera felet! Det visade sig vara för lite AC vätska i systemet, var endast hälften av vad det skulle vara. Kan ev. vara ett läckage i systemet. Får se om nivån sjunker igen och ljudet uppstår. Tänkte det kan vara bra att veta om någon annan råkar ut för ett liknande fel. Är ju ganska lätt felsökning att kolla nivån på ACn för en verkstad.
av t-black
Hej! Jag fyller på denna tråd! Har en xc90 d5 my07 automat/geartronic.
Som har dessa fel med! Mitt resonansljud kommer vid ca 80 km och 1750-1800 varv. Kan förekomma i andra hastigheter men dock runt 1750. Ibland svagt men oftast rätt högt ljud, har laminerade rutor så det ända jag tänker på när jag kör är det j...a ljudet skall dyka upp :x låter precis som en värme Sköld ramlat ner på avgassystemet eller lös plåt i katalysatorn!? Lådan kan ibland vara velig osäker även ett par tre ggr kraftiga ryck,ungefär som när man får soppa torsk ock kör på ånger! Har även som en i tråden nämnt ett kvittrande ljud när man startat bilen (kall) från motor rummet, ett rem liknande kvitter inte skrikigt. Tystnar sen när motorn är varm.

Vad har jag gjort åt detta! Jag har bytt olja vid 12000 mil ingen förbättring.
Har tänkt att ladda in ny mjukvara på Volvo men innan dess kolla runt på forum.. Och jag verkar inte vara ensam! Men fick ingen riktig slutsats om program uppdatering hjälper? Vore skönt om det gjorde det. Kanon bil men lyssnar bara efter kostsamma ljud så frugan kör xc och jag kör skraltig ranger där det inte är lönt att klaga :D
Tänkte skriva ut denna tråd och visa Volvo om de kör med " det har vi inte varit med om"
av rotel22
Hej!!

Fick ni ordning på resonansen?
Har själv en xc90, d5 och automat. Har samma oljud vid ca 1600-1800varv.
Har varit på bilia Haga norra 2ggr. Första gången bytte dom ett motorfäste.
Andra gången "pillade" dom med framvagnen, låter fortfarande...
Ska dit en tredje gång nästa onsdag...
av Marbodan
Hej,

Jag har också problem med ett liknade oljud som beskrivs tidigare vid belastning från hastighet 60 upp till 90. Jag har dock noterat att ljudet inte uppstår när bilen är kall. Bilen är en V70 -12 D4 AWD automat.

Är det någon som har hittat en lösning på problemet?

/ Marcus
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag