Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 -14 D4 som gått 8tusen mil. Märkte för någon dag sen att det kvittrade vid gaspådrag under lite belastning. Det börjar låta när turbon kickar in. Var in till Volvo och dom provkörde. Det enda dom sa att det var arbetsljud från en spridare vilket jag har svårt att tro? Blir ingen skillnad med eller utan fläkt heller.
Momentpulsationen vid högre moment gör att remspännaren till aggregatremmen rör sig i takt till pulserna vilket ger ljudet.
Man har bytt min spännare 3 ggr, då brukar den hålla sig tyst ett tag, sen kommer ljudet igen.

Kanske för att den är smord från början men det räcker bara ett tag. Det är väl när fjädern rör sig som det låter.

Bild
Jag har gett upp att byta spännare... har gjort minst 4ggr de senaste 6500 milen (sista fick jag betala själv och sen fick det vara) :(
Det är tyst ett tag och sen kommer det igen.

Men jag trodde problemet skulle vara borta på my14 :(

mvh
Anders
Brainy skrev:Jag har gett upp att byta spännare... har gjort minst 4ggr de senaste 6500 milen (sista fick jag betala själv och sen fick det vara) :(

När jag läste på lite om de nya VEA-motorerna i VIDA framgick bland annat att de har vad Volvo kallar en "frikopplare" vid remskivan på vevaxeln i syfte att minimera effekten av motorns pulser (momentrippel) på hjälpremmen med tillhörande aggregat. Vet inte om något liknande har funnits på tidigare motorer. Annars kanske den kan vara en lösning på det problem som här är aktuellt.
andersuw skrev:
Brainy skrev:Jag har gett upp att byta spännare... har gjort minst 4ggr de senaste 6500 milen (sista fick jag betala själv och sen fick det vara) :(

När jag läste på lite om de nya VEA-motorerna i VIDA framgick bland annat att de har vad Volvo kallar en "frikopplare" vid remskivan på vevaxeln i syfte att minimera effekten av motorns pulser (momentrippel) på hjälpremmen med tillhörande aggregat. Vet inte om något liknande har funnits på tidigare motorer. Annars kanske den kan vara en lösning på det problem som här är aktuellt.
En gummikoppling i remskivan som tar hand om vibrationerna har ju de flesta bilar haft i 30 år.

Felet är att spännaren har genomkass kvalitet, den är ju tyst och fin när man monterar den, sen börjar den låta efter några tusen mil. Antingen är den för dåligt smord i där den vrider sig, eller så är lagringen där för dålig. På tidigare bilar jag haft har den ju hängt med i 30.000 mil utan oljud.
VolvoB20 skrev:En gummikoppling i remskivan som tar hand om vibrationerna har ju de flesta bilar haft i 30 år.
När det gäller min VEA-motor finns en rätt utförlig beskrivning rörande just detta. När det gäller din egen finns däremot inget motsvarande. Här är vad VIDA säger om saken rörande D4204T5:

Frikopplare
En fyrcylindrig motor har två tändningspulser per vevaxelvarv. Dessa ger upphov till en frekvens som vidarebefodras genom vevaxeln till vevaxelns yttre remskiva. Frikopplaren används som ett filter, med uppgift att isolera hjälpapparaternas trögheter från motorns pulsationer. En minskad oregelbundenhet i remskivans rotation förlänger livslängden på de ingående delarna så som drivrem, spännare och så vidare. Dessutom kan spännarens fjäderkraft sänkas vilket bidrar till sänkt bränsleförbrukning.

Funktion
Internt fungerar frikopplaren genom att ett fjäderpaket tar upp de krafter som förbränningens pulsationer åstadkommer. Genom pressningar i huset samt den centrala medbringaren tillåts den yttre delen med hjälp av fjäderpaketet flexa ca 25° fram och tillbaka. Inräknat den sträcka som fjädrarna komprimeras kan de två huvuddelarna vridas ungefär 65° inbördes.

Hjälpaggregat
Via vevaxeln drivs hjälpaggregaten med hjälp av en multiribbrem som spänns med en mekanisk fjäderbelastad remspännare. Då vevaxelns svängningsdämpare har en inbyggd frikopplare som tar upp motorns pulsationer till remmen, saknar generatorn frihjulsfunktion.
VolvoB20 skrev:Felet är att spännaren har genomkass kvalitet, den är ju tyst och fin när man monterar den, sen börjar den låta efter några tusen mil. Antingen är den för dåligt smord i där den vrider sig, eller så är lagringen där för dålig. På tidigare bilar jag haft har den ju hängt med i 30.000 mil utan oljud.
Så kan det säkert vara. Sedan finns det ju olika vägar att gå för att lösa problemet. Bättre spännare eller mindre behov/påfrestningar av/på den.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Ja det kanske är så! Jag kanske oroar m[…]

Här kanske :-) _dpf.JPG

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.