Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
Har en V70 T4F där lilla klämman till högra inre drivaxeldamasken sitter löst. Märkte det eftersom fett trängt ut och stänkt på länkarmen och andra delar i närheten. Nu vill jag ju förstås montera en ny klämma (den som sitter monterad går inte att spänna mer) Men Volvo säljer den inte separat, inte heller lösa påsar med drivknutsfett! Biltema har ju iofs universalklämmor, men hur skulle ni göra med fettet? Jag har ju ingen aning om hur mycket som trängt ut. Ska jag fylla på och i så fall vilket fett använder Volvo? Tacksam för snabbt svar, resa till fjällen väntar :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har alltid dragit dit en rostfri slangklämma, den har ju 1000% bättre kvalitet än den flimsiga som sitter där original

Tryck in lite.....

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Mekonomen säljer lösa klämmor till drivknutsdamasker, men du behöver ju en speciell tång för att dra åt dom. Den finns på biltema.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Mekonomen säljer lösa klämmor till drivknutsdamasker, men du behöver ju en speciell tång för att dra åt dom. Den finns på biltema.
Klämmorna är ju flimsiga, kräver specialverktyg och är engångs...

Gillade dessa bättre.

Bild
av Tomisco
Då dyker nästa fråga upp, vilken typ av fett ska det vara? Detta är ju den inre knuten och det verkar inte som det är samma gråa/svarta fett som i den yttre. Någon som vet?
av nissesvolvo
Ett fett som tål hög temperatur. Läste nånstans att det funkar med samma fett som till yttre dvs Molybdenfett fast då utblandat med lite olja för att få en lite lösare konsistens. Men frågar du mig hade jag kört på samma som till yttre....

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]