Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har ett litet glapp i ratten, ett dödläge på cirka 1-2 cm. Kikade lite snabbt i VIDA men vad jag ser verkar det inte finnas något separat knutkors/rattaxelknut eller vad det kallas. Finns det något annat som kan orsaka ett sådant här glapp? Eller går knuten att byta ut mot en knut från en typ P2 bil som jag hört ska gå att köpa en lös knut till?

Om det hjälper felsökningsmässigt är det en 2007 S80 med progressiv servo (ställbart motstånd) och om jag står stilla med avstängd motor så är det samma glapp/tomrum vilket får mig att tänka felet ligger på rattsidan av styrningen, inte styrväxel eller därikring.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte hur det ser ut på de här bilarna, men på min 850 råkade jag ut för att bilen blev märkbart trög att styra. Sen släppte det tvärt, men efter det hade jag glapp som i en gammal traktor. Krävde byte av en koppling på rattaxeln för att få ordning på. Den hade skurit, och när den släppte blev det stort glapp.
av Schmoyoho
Jag läste om exakt det problemet i en annan tråd alldeles innan jag skapade den här tråden. Har alltid haft detta glappet och har alltid misstänkt rattaxelknuten av någon oklar anledning men trasig verkar den ju inte vara, om det nu är den som är boven. Bara inte helt tajt helt enkelt.
Användarvisningsbild
av apersson850
När min gick sönder var den inte heller trasig så att man inte kunde styra. Bara först trasig så den gick väldigt trögt, sen trasig så att den glappade hej vilt. Fick sitta och stötta emot på motorvägarna.
av Schmoyoho
I mitt fall så är glappet väldigt distinkt, om man jämför med en Amazon jag brukar köra som har glapp i styrsnäckan. Den har lite mer gummisnoddskänsla i hur glappet känns och den går att styra lite lätt "i" tomrummet. Min känns mest bara död där.

Har hittat några trådar där rattglapp tillskrivits att centrumbulten varit lös, men det är inget jag ännu har kikat på. Mest för att jag ännu inte samlat mod för att lyfta bort airbagen. Men jag har lite tvivel då ratten känns som den sitter i övriga andra riktningar.
av andersuw
Schmoyoho skrev:I mitt fall så är glappet väldigt distinkt, om man jämför med en Amazon jag brukar köra som har glapp i styrsnäckan. Den har lite mer gummisnoddskänsla i hur glappet känns och den går att styra lite lätt "i" tomrummet. Min känns mest bara död där.

Har hittat några trådar där rattglapp tillskrivits att centrumbulten varit lös, men det är inget jag ännu har kikat på. Mest för att jag ännu inte samlat mod för att lyfta bort airbagen. Men jag har lite tvivel då ratten känns som den sitter i övriga andra riktningar.
Att lyfta bort airbagen är ju varken svårt eller farligt bara man ser till att följa säkerhetsanvisningarna, exempelvis dem som Volvo ger i sina monteringsanvisningar för rattbyte. Fast jag är spontant benägen att tro att lös rattbult är föga sannolikt. Har du hittat några exempel på fall där den bulten faktiskt visat sig vara lös och inte bara misstänkts vara det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:Om det hjälper felsökningsmässigt är det en 2007 S80 med progressiv servo (ställbart motstånd) och om jag står stilla med avstängd motor så är det samma glapp/tomrum vilket får mig att tänka felet ligger på rattsidan av styrningen, inte styrväxel eller därikring.
Har du kollat styrleder, spindelleder och länkarmsbussningar så de är helt tighta ?
av Schmoyoho
Påtalade rattglappet på senaste servicen för 8-9 månader sedan men de hittade inget förutom dåliga bärarmsbussningar bak. De byttes och gjorde att rattglappet inte blev lika irriterande att leva med, men det är ju kvar och typ oförändrat i storlek, om inte liiiite större nu än för ett år sedan. Det är egentligen inte något jag aktivt stör mig på, men det känns ju inte heller helt bra och gnager lite på att det borde gå att fixa. Allt annat än att byta hela styrkolonnen för tusentals kronor hade kunnat vara intressant.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]