Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Ja - så är det slut med understyrning i rondeller med 50 kmh när det är +10 grad ute.

Bild

Fick nya Michelin Latitude Cross på alla 4. Går bra i tärräng. Har redan testad:

Bild
av Schmoyoho
Är det riktiga terrängdäck eller något mellanting mellan gatu-/terrängdäck? Första gången jag ser något sånt på en volvo iallafall.

Känns som att jag har mycket att lära om att köra bil. Fick däckskrik första gången i mitt liv igår i en volvo 360 som jag tyckte jag plågade ordentligt...
Användarvisningsbild
av EjS
Det är en mellanting. De låter lite mer, är inte så bra på blöt väg som adacs testvinnare. Men det är marginellt. Har redan testad på motorväg i blöt väderlag. Nu är de nya men verkar helt suveräna (förutom lite mer buller). Vattnet lär kunna komma bort med det mönstret som finns i däcken.

På blöt åker, sand, skog osv. då drar det myycket bättre än Pilot Sport, Primacy och vad som annars är vanligt på soft suv.
Användarvisningsbild
av EjS
Schmoyoho skrev:Är det riktiga terrängdäck eller något mellanting mellan gatu-/terrängdäck? Första gången jag ser något sånt på en volvo iallafall.

Känns som att jag har mycket att lära om att köra bil. Fick däckskrik första gången i mitt liv igår i en volvo 360 som jag tyckte jag plågade ordentligt...
Lär vara roligt faktisk! Gammal bakhjulsdriven och tunna däck. Bara att dra på. Hanterar du den kan du köra en Porsche 911 på Nürburgring.
Användarvisningsbild
av ThomasT
EjS skrev:
Schmoyoho skrev:Är det riktiga terrängdäck eller något mellanting mellan gatu-/terrängdäck? Första gången jag ser något sånt på en volvo iallafall.

Lär vara roligt faktisk! Gammal bakhjulsdriven och tunna däck. Bara att dra på. Hanterar du den kan du köra en Porsche 911 på Nürburgring.
Snacka om att utvecklas som förare...

Att klara däckskrik med Volvo 360 = Köra som Sabine med 911'a på ringen... :-O)

.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Trodde inte ens man behövde plåga en 360 för att däcken skall skrika
av Schmoyoho
Blir alldeles smickrad här :oops: men jag har några tillägg. Det skedde på dubbdäck som är 165 breda... fram! Och 175 bak. Tror det brukar kallas för staggered uppsättning på engelska men i mitt fall var det bara ett felköp, fast med rätt rullomkrets 8)

Första däckskriket var när jag var tvungen testa pallnita från 50 km/h på asfalt med en bil utan ABS. Andra gången var när på en isig flygraka men med små asfaltsfläckar. Handbromsvändningar och sladdar som alla slutade lite abrupt med att bilen skrek sig till stillastående för att jag lite överentusiastiskt tyckte vintern inte kunde vara slut ännu.
Användarvisningsbild
av EjS
Haha. Låter i alla fall bra att det är på stängt bana

Sedan blir du ju mycket bättre förare i trafiken.
av Schmoyoho
Osäker på om en 360 med dubbdäck på asfalt ger några färdigheter jag någonsin får användning av i trafiken. Nürburgring är däremot bara en tidsfråga!... om nu topplockspackningen inte gått på B200K:n. Däckskrik är som sagt helt nytt för mig, så jag kan ju inte låta bli att leva mig in i alla videor man sett på folk som kör runt the ring :oops:

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]