- tor 10 mar 2016, 15:59
Ja det går, kostar väl allt mellan 1000kr och 5000kr för ett system på skroten då jag gav strax över 2000kr för ett komplett med främre röret efter kat samt upphängningsdelarna och med ynka 300mil eller så på det, sett att vissa tar 2000kr/sida för dessa system idag och i sämre skick utan främre röret.
Orkar inte ens gissa nypris då skrotar kan ta 5000kr för begagnat och antyder nypris på 10000kr.
Du behöver systemet, bakre halvan från bil med dubbla utblåst som passar din bil. Du får grotta ner dig i vad som skulle suttit på din om den hade dubbla och söka efter detta .
Du behöver även den stora värmeplåten (ca 700kr) då den du nu har bara täcker ena sidan och du vill ha den som täcker hela baken då en dämpare vid tanken/tankröret inte är att leka med.
Skarvmuffarna som Volvo har för byte av system passar också som hand i handsken så du skall dela systemet framför bakaxeln/anvisningen/intryckningen. Eller där skroten delat systemet om du inte får med det främre röret.
Detta är väl i stort sett allt exkl karossdelar vad jag minns efter mitt eget byte.
Finns alternativ i form av Simons/BSR Sportflow som brölar och har sig för ca 4800kr och det är i princip bara rör utan dämpare då man litar på att turbo, partikelfilter och kat dämpar ljudet tillräckligt mycket.
Enda föredel är att det är justerbart i höjd så inget behov av urtag för synliga rör och byta främre röret är inte alltid en fördel då det är det som kan sitta som värst.
Rekommenderar biltemas rörkap av kedjemodell om du skall göra bytet, tar nolltid att kapa av så du får bort det gamla då.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..