Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peterrocky
Jag har en V70 D4 2014 års modell. Något som vet om det går att byta till två slutrör istället för ett och vad ett sådant kalas skulle kosta ungefär? Innebär ju också byte av nedre delen av kofångaren där sensorerna sitter då min inte är utskuren för något slutrör alls. (det slutrör jag har idag "pekar" ner i backen)
Användarvisningsbild
av ER
Ja det går, kostar väl allt mellan 1000kr och 5000kr för ett system på skroten då jag gav strax över 2000kr för ett komplett med främre röret efter kat samt upphängningsdelarna och med ynka 300mil eller så på det, sett att vissa tar 2000kr/sida för dessa system idag och i sämre skick utan främre röret.
Orkar inte ens gissa nypris då skrotar kan ta 5000kr för begagnat och antyder nypris på 10000kr.
Du behöver systemet, bakre halvan från bil med dubbla utblåst som passar din bil. Du får grotta ner dig i vad som skulle suttit på din om den hade dubbla och söka efter detta .
Du behöver även den stora värmeplåten (ca 700kr) då den du nu har bara täcker ena sidan och du vill ha den som täcker hela baken då en dämpare vid tanken/tankröret inte är att leka med.
Skarvmuffarna som Volvo har för byte av system passar också som hand i handsken så du skall dela systemet framför bakaxeln/anvisningen/intryckningen. Eller där skroten delat systemet om du inte får med det främre röret.
Detta är väl i stort sett allt exkl karossdelar vad jag minns efter mitt eget byte.

Finns alternativ i form av Simons/BSR Sportflow som brölar och har sig för ca 4800kr och det är i princip bara rör utan dämpare då man litar på att turbo, partikelfilter och kat dämpar ljudet tillräckligt mycket.
Enda föredel är att det är justerbart i höjd så inget behov av urtag för synliga rör och byta främre röret är inte alltid en fördel då det är det som kan sitta som värst.

Rekommenderar biltemas rörkap av kedjemodell om du skall göra bytet, tar nolltid att kapa av så du får bort det gamla då.
Användarvisningsbild
av ER
Varför det? leta begagnat och gör det själv. Krävs varken lyft eller specialverktyg med rörkapen undantaget som kan köpas på biltema för hyfsad penning.
Går att få tag på nytt avgas som begagnat till betydande rabatt mot nytt, gäller bara leta ofta och inte tveka på köpa-knappen när det dyker upp.
Användarvisningsbild
av JimmyG
jag jobbar som pst på volvo och har precis gjort det på min 2008 D5.

Köpte R-design nederdelen på jobbet ca 1400 kr med rabatten som anställd, lämnade den på lack och fick det gratis!! tur som man har, kan ju iofs bero på att lackeraren brukar vara uppe o fråga om hjälp med sin bil emellanåt.. och det inte kostar honom något, men iallafall... ang avgassystemen så får vi dom på jobbet gratis. orsaken är att vissa 2015 års modeller skall det bytas ut bakre delen av avgassystemet på garanti oavsett ålder för att dom KAN spricka i svetsarna. Dom gamla ofta felfria slängs bara, o dom får vi som mekaniker ta. Hade du bott i närheten av mej hade du säkert kunnat få en uppsättning!

Summa summarum.. jag har betalat 1400 kr för hela kalaset... ser asbra ut, dock valde jag att byta ut utlåsen bak då dessa var ovala, men r-design delen hade runda hål.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]