Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
andersuw skrev:
perhall skrev:Såklart inget självändamål med fler cylindrar rent funktionellt, men en sexcyl diesel jfr med en fyrcyl:
har maffigare vrid från lägre varv (min Audi drar bra från 1000, D4 VEA från 1500 r/m)
Om den sexcylindriga motorn har bättre vrid från låga varv beror det på den större cylindervolymen snarare än cylinderantalet. Men D4 VEA har vrid så det räcker även under 1500 rpm. Min rullar i svensk landsvägsfart (90 km/h) vid 1300 rpm på åttan och det skulle ju inte funka om det inte fanns skapligt vrid redan där. Enligt Volvos vridmomentkurva når motorn runt 75 procent av maxvrid redan vid ca 1200 rpm. Den har för övrigt ungefär samma vrid där som vid maxeffekten runt 4000 rpm.
perhall skrev:låter mycket roligare (har aldrig hört nån tycka tvärtom)
Dags för det nu då. ;-) Roligare? Kanske. Mycket roligare? Nja. Fler cylindrar innebär förstås att det blir fler cylindertändningar per varv men något jätteskillnad i ljudbilden mellan fyra, fem och sex cylindrar har jag aldrig märkt.
perhall skrev:går mycket tystare
Nej det tror jag inte. Efter ditt inledande inlägg i den här tråden vill jag nog se siffror på saken. ;-)
perhall skrev:Det är ju bra om man gillar fyrcyl, för det är billigare på alla sätt och D4 går klart snålt. Men jag gillar ljudet från 5/6/8 cyl ofantligt mycket mer...
Var och måste förstås i slutänden bli salig på sin tro. ;-)
har du inte hört någon skillnad mellan 4,5 och 6:or? är ju en gigantisk skillnad i hur dom låter, både på tomgång och då man varvar ur dom. nu vet jag inte hur nya volvo snurror låter, den nyaste som finns i min närhet är mina föräldrars d5 185 och om det är mindre skillnad på dom nya 4:orna vet jag inte. men jag kör själv w124:a dieslar, har både 200, 250 och 300 och det är ju 4,5 och 6:a, och 200:an låter inte alls på samma sätt som varken 250:in som är en 5:a gör eller 300:a 6:an. 6:an sjunger ju som till skillnad från att bara ha diesel knacket.

men sen ska jag väl tillägga att jag själv gillar diesel knackandet, speciellt äldre förkammar motorer
av andersuw
osla skrev:har du inte hört någon skillnad mellan 4,5 och 6:or?är ju en gigantisk skillnad i hur dom låter, både på tomgång och då man varvar ur dom.
Jag påstod inte att man inte kan höra skillnad. Tvärtom följer det av vad jag sa att man kan det. En motor med fler cylindrar tänder fler gånger per varv än en med färre och det går naturligtvis att uppfatta. Men skillnaden är knappast gigantisk. Om vi pratar fyrtaktsmotorer så tänder en fyra två gånger per varv, en femma 2,5 gånger och en sexa tre gånger.
osla skrev:nu vet jag inte hur nya volvo snurror låter, den nyaste som finns i min närhet är mina föräldrars d5 185 och om det är mindre skillnad på dom nya 4:orna vet jag inte. men jag kör själv w124:a dieslar, har både 200, 250 och 300 och det är ju 4,5 och 6:a, och 200:an låter inte alls på samma sätt som varken 250:in som är en 5:a gör eller 300:a 6:an. 6:an sjunger ju som till skillnad från att bara ha diesel knacket.
Den ovan nämnda skillnaden är den enda skillnad i ljudbilden som har med just cylinderantalet att göra. Sedan kan olika motorer förstås låta olika av en massa andra skäl. Sannolikt läggs det också mer tid och pengar på att få motorer med många cylindrar att låta på ett sätt som tilltalar de potentiella köparna. Inte tror jag det skulle gå att få en Ferrari att låta som en tolva om det bara satt en fyra i den. Men jag tror inte heller att antalet cylindrar är enda anledningen till att en Ferrari låter annorlunda än min V70 med VEA-diesel. ;-)
av osla
andersuw skrev:
osla skrev:har du inte hört någon skillnad mellan 4,5 och 6:or?är ju en gigantisk skillnad i hur dom låter, både på tomgång och då man varvar ur dom.
Jag påstod inte att man inte kan höra skillnad. Tvärtom följer det av vad jag sa att man kan det. En motor med fler cylindrar tänder fler gånger per varv än en med färre och det går naturligtvis att uppfatta. Men skillnaden är knappast gigantisk. Om vi pratar fyrtaktsmotorer så tänder en fyra två gånger per varv, en femma 2,5 gånger och en sexa tre gånger.
osla skrev:nu vet jag inte hur nya volvo snurror låter, den nyaste som finns i min närhet är mina föräldrars d5 185 och om det är mindre skillnad på dom nya 4:orna vet jag inte. men jag kör själv w124:a dieslar, har både 200, 250 och 300 och det är ju 4,5 och 6:a, och 200:an låter inte alls på samma sätt som varken 250:in som är en 5:a gör eller 300:a 6:an. 6:an sjunger ju som till skillnad från att bara ha diesel knacket.
Den ovan nämnda skillnaden är den enda skillnad i ljudbilden som har med just cylinderantalet att göra. Sedan kan olika motorer förstås låta olika av en massa andra skäl. Sannolikt läggs det också mer tid och pengar på att få motorer med många cylindrar att låta på ett sätt som tilltalar de potentiella köparna. Inte tror jag det skulle gå att få en Ferrari att låta som en tolva om det bara satt en fyra i den. Men jag tror inte heller att antalet cylindrar är enda anledningen till att en Ferrari låter annorlunda än min V70 med VEA-diesel. ;-)

då är vi på samma nivå igen, jag som missförstod dig.
apersson850 skrev:Motorer med samma antal cylindrar kan ändå låta helt olika. Lyssna på två V8-or från samma tillverkare, men med 40 års mellanrum, här hos Scania.
givetvis är det så, bara lyssna på tex tyskarnas v8:or och jänkarnas. tysk motorerna låter som symaskiner i jämförelse, är ju mycket som spelar roll, tändföljder, volym, ja allt. men en 6:a låter ändå annars än en 4:a.

sen kan man ju inte annat än älska ljudet från scanias första 8:a, sate vad vackert dom låter :-)-)
av Mwi
osla skrev:sen kan man ju inte annat än älska ljudet från scanias första 8:a, sate vad vackert dom låter :-)-)
Nja jag föredrar nog en bensindriven boxertolva :D
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]