Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yamaha2014
En annan grej jag undrar är om man kan starta bilen medans laddaren sitter i?

T.ex när man går ut till bilen på morgonen och ser att värmaren inte startat, då vill jag hoppa in i bilen o starta den innan jag tar loss laddaren osv för att ge bilen nån minut extra på sig att bli varm. Kan man göra det utan problem?
av rid54
Batteriövervakningen försöker hålla reda på hur mycket ström som gått in/ut från batteriet och därmed "veta" hur mycket kapacitet som finns kvar i batteriet. En "ampèretimmemätare" skulle man kallat det förr i världen. Denna sitter tydligen på jordledningen från batteri-minus. Om man laddar direkt på polerna så får kapacitetsmätaren ingen info om hur mycket ström som gått in i batteiret och kan då felaktigt leva i tron att batteriet är urladdat fast det är fulladdat. Vet int varför detta skulle vara ett problem, men det är tydligen en modern och bra lösning...

Att starta med laddaren ansluten kan inte skada bilen, men det chockar kanske laddaren lite. En modern laddare är emellertid alltid överbelastningsskyddad, så den kommer inte att ta skada. Tror inte det är nåt problem alls.
Användarvisningsbild
av helgonet1
stuffs skrev:
helgonet1 skrev:
Bilnörden skrev:Du får inte sätta minus på minuspolen. Du har batteri övervakning på bilen, så därför måste du sätta jorden på annan plats än på batteriet.
Har jag missat nåt? Hur vet du att han har batteriövervakning på sin bil? Jag te x har ingen sådan på min bil.
Han ser ju vilken kategori utav bilar detta är postat i, och har du också en P3 bil så har du batteriövervakning.

Står bland annat i instruktionsboken hur laddning skall ske.
Min bil är den i sign och jag har ingen bms. Det kom först på årsmodell 10. Så det kan finnas många bilar i denna kategori som inte har nån batteriövervakning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Normalt sett beror det beskrivna problemet på att batteriet är utslitet. På bilar med bränsledriven värmare kan det gå rätt fort.
Användarvisningsbild
av helgonet1
yamaha2014 skrev:Hej

Bilen är en v70, 2010 2.4D 175HK. Antar att jag inte har batteriövervakning då? vad nu det innebär..
Din kan vara utrustad med en sådan, beror på om det är en tidig lr sen 10. Såvitt jag vet så ska bms sitta på batteriets minuskabel, så du borde se den.
Användarvisningsbild
av helgonet1
MartinS skrev:2011 kom BMS (Battery Monitor Sensor) om jag inte är helt fel ute.

Ok är du helt säker? Har läst mig till på forumet att den kom 2010 men det kan ju vara fel kanske
av yamaha2014
Ska kika om jag har en sådan på minuskabeln.

Batteriet skall vara bytt för ett par månader sedan enligt förra ägaren.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Jag har en slags övervakning på min V70 -08.Höll på och mekade med baklyse på en kärra och hade nyckeln på samt p-ljus.Testade också med blinkers och bromsljus.Tog ju en stund för att byta en lampa och annat där bak.När jag sen satte mig i bilen, så såg jag att den varnade för "lågt batteri".
Hade ingen multimeter tillgängligt så jag kunde kolla volten på batteriet just då.Startade villigt i alla fall.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]