Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
least skrev:
apersson850 skrev:Programmerar man inte vad som ska hända vid en när en knapp på en viss plats trycks in, oavsett om det är en dummyknapp eller något annat?
Så har jag förstått att det är på min 2012:a i alla fall. När backkamera monteras behöver man inte sätta dit knappen CAM om man inte vill. Det fungerar ändå, fast blindknappen som satt där innan kommer ju inte att ha rätt text, bara.
Aha, då kanske man kan byta funktion på den i mitt tycke onödiga nackstödsknappen!
Hehe den enas guld den andres mest onödiga pryl. Den är ju kanon, fick fälla de själv på en tjänstebilbil när någon suttit där, vilket i och för sig inte var mer än tre gånger per år men det gör att man ser mycket mer bakåt och det är säkert det som är tanken
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, den knappen för nackstöden är ju jättebra.

Även om det vore fullt möjligt att tillverka knappar som innehåller någon form av kodning som berättar om dess funktion (egentligen vilken symbol det är på knappen), så vore det helt otroligt att det fungerar på det sättet idag.
Orsaken är att det är lika lätt att tala om för en styrenhet för exemepelvis BLIS eller backkameran att respektive knapp sitter monterad på en viss plats. Detta då oavsett om det verkligen sitter en sån knapp där eller ej. Men en sån lösning kostar ingenting alls när väl programmet är skrivet, emedan en intelligent knapp skulle kosta mer att tillverka. Och är det något biltillverkare brukar vara bra på så är det att dra ner på tillverkningskostnader.
av Schmoyoho
Näpp. Pallrade mig ut till bilen efter jag skrev det sista för att testa programmera om men det går inte. Det går att kolla om en knapplats är tillåten/otillåten, aktiv/inaktiv osv men det går inte att peka om en viss funktion till en viss knapp. Kanske går med lite mjukvara om man har tur då det fanns en position för parkeringskamera som jag antar borde gå att peka någonstans (fast det kan ju vara något som råkade synas och är menat för nyare modeller, men indikationen fungerade).
Användarvisningsbild
av palmqvist
Knapparna är inte rena "dummy" dock går knapparna o placera i vilken ordning som helst, de innehåller en kodning som säger funktion o lite annat. Vissa av knapparna kräver dock mjukvaruladdning om man flyttar de så mjukvaran vet var dess knapp befinner sig...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
apersson850 skrev:Ja, den knappen för nackstöden är ju jättebra.

Även om det vore fullt möjligt att tillverka knappar som innehåller någon form av kodning som berättar om dess funktion (egentligen vilken symbol det är på knappen), så vore det helt otroligt att det fungerar på det sättet idag.
Orsaken är att det är lika lätt att tala om för en styrenhet för exemepelvis BLIS eller backkameran att respektive knapp sitter monterad på en viss plats. Detta då oavsett om det verkligen sitter en sån knapp där eller ej. Men en sån lösning kostar ingenting alls när väl programmet är skrivet, emedan en intelligent knapp skulle kosta mer att tillverka. Och är det något biltillverkare brukar vara bra på så är det att dra ner på tillverkningskostnader.
Nya FH kan man få sådana knappar till, man flyttar knappen o funktionen följer med till den nya platsen. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Där ser man. Ingen höjd på vilken lyx de kostar på sig ibland. Hade jag konstruerat nåt sånt hade jag förmodligen blivit utskälld...

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]