Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogra96
Hej
Tänkte höra om det är någon som vet hur besvärligt det är att byta länkarm på v70 my12, fick nerslag på glapp spindelled. Finns att köpa i aluminium på Skruvat.se för 1000kr. Har titta på videos på Youtube dock bara för V70n. Problemet är ju att pressa ner armen så man får in spindelleden, har sett många som bänder ner länkarmen med spännband eller liknande. Men varför hissar man inte bara upp hela bromsskivan och fjäderben paketet? Kan något gå sönder här som jag inte tänkte på. Vet att man får se till så drivaxeln inte hoppar ur. Någon med erfarenhet av detta som kan ge några tips? Kostnad hos verkstan ca 3000kr, kanske det är värt de? Men förmodligen kommer andra sidan att behöva bytas ganska snart också.
av Nobbe1
Kruxet igår när jag försökte på min V70 är att om man pressar upp bromskivan är det väldigt lätt att inre drivknuten följer med då hela "hjulpaketet" rör sig utåt. Och det var ingen lek att få ihop inre drivknuten med alla kulor och dess kulbanor när den väl hade gått isär. :shock: Detta skedde även då vi skruvat ur centrumbulten i hjulet. Kanske säkrast att "knacka" ut hela drivaxeln från hjulet för att vara säker på att den inte går isär på inre knuten...

Sedan fick vi INTE dit den nya länkarmen hur vi än spände och bröt och satte även spännband på vissa ställen. Idag ska vi försöka spänna upp fjädern med fjäderspännare för att sedan lättare kunna pumpa upp själva stötdämparen för att få länkarmen i det läge där den går att pressa/knacka in men vet som sagt inte hur det går än :cry: Där delen på länkarmen ska sitta i ramen längst bak där det är som en gummibussning som ska in är det som kanter på både ovan- och undersida på infästningen som gör det väldigt svårt att få den exakt på plats!
12733525_10207581908817379_8283295440461034622_n.jpg
12733525_10207581908817379_8283295440461034622_n.jpg (75.26 KiB) Visad 755 gånger
av rogra96
Oj, ja de är då man önskar att man lämnat in den på verkstan direkt! :) Jag har redan beställt grejer så de blir ändå till att pröva för mig också. Tänkte att jag kör på fjäderspännare och sedan hissa upp fjäderbenet så långt som det behövs (om det går att få upp det så långt?), allt med den gammal länkarmen kvar. Sedan säkra så den inte kan åka utåt, typ spännband, och sedan plocka bort den gamla och dit med den nya! :) I teorin går det enkelt i alla fall :)
av Nobbe1
rogra96 skrev:Oj, ja de är då man önskar att man lämnat in den på verkstan direkt! :) Jag har redan beställt grejer så de blir ändå till att pröva för mig också. Tänkte att jag kör på fjäderspännare och sedan hissa upp fjäderbenet så långt som det behövs (om det går att få upp det så långt?), allt med den gammal länkarmen kvar. Sedan säkra så den inte kan åka utåt, typ spännband, och sedan plocka bort den gamla och dit med den nya! :) I teorin går det enkelt i alla fall :)
Ja jag har också beställt mina länkarmar på Skruvat.se och hoppas det inte ska ha något att göra med saken :???:

Men en sak är säker i vart fall och det är att det är INTE lätt att få till så meddela gärna om du fåt till det och ta bilder när du håller på sa jag får se hur du gjort är du bussig. Se till också att säkra drivaxeln in mot motorn så den INTE åker ur som för mig, för det var ett rent h-veta att få tillbaka kulorna i inre knuten så att de sitter rätt! Jag är lite lur på vilken ordning som är bäst att fästa den... Om det är 1, 2 och sedan 3 i ordning?
1.JPG
Länkarm V70
1.JPG (17.05 KiB) Visad 2596 gånger
av Andren
Är det My-12 på din bil så är det fel länkarm du visar bild på( den sitter på v70n) I ditt fall finns spindelleden lös att köpa o hel länkarm är onödig att byta. Tyvärr är spindelleden nitad fast orginal, så nitar måste borras ur- sedan är det med bult till nya spindelleden
av Andren
Fick ju inte med att länkarm ej behöver demonteras från bil, man borrar ur nitar på plats.O man slipper krångla med att pressa ihop stötdämpare o att drivaxeln lossnar.
av oldtimersmc
"Kanske säkrast att "knacka" ut hela drivaxeln från hjulet för att vara säker på att den inte går isär på inre knuten..." OBS citat nobbe1
Ja det är så man gör, i vart fall på v70n och det är inga problem alls.
av oldtimersmc
Då my12 tydligen har " löstagbar" spindelbult så lär det gå som en dans att byta när man dessutom kan splittra den.

... om man inte har den andra varianten förstås, och det har ju jag naturligtvis den som är i helgjuten aluminium.
Bara att hugga i, för det är ju i man får ta...
av oldtimersmc
[quote="oldtimersmc"]Då my12 tydligen har " löstagbar" spindelbult så lär det gå som en dans att byta när man dessutom kan splittra den.

... om man inte har den andra varianten förstås, och det har ju jag naturligtvis den som är i helgjuten aluminium.
Bara att hugga i, för det är ju i man får ta...

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]