Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tartryffel skrev:En kostnad som definitivt kan tillkomma är dyrare försäkring, eftersom de tar in effekt som en parameter för premien.
Inte hos Volvia iaf, vet dock inte hur andra bolag gör.
Tartryffel skrev:En kostnad som definitivt kan tillkomma är dyrare försäkring, eftersom de tar in effekt som en parameter för premien.
Nej, det är fortfarande samma bilmodell utifrån försäkringsbolaget. I deras system ändras inget som påverkar.
Alla sådana förändringar på bilen är egentligen inte ok (ur helbilsgodkännande-synpunkt) men genomför man en registreringsbesiktning med intyget från Volvo så får bilen uppgifterna ändrade och då är effektförändringen helt legal. Eftersom Volvo har provat ut och testat bilmodellen med optimeringen och den inte förändrar avgasvärden m.m. så krävs inget annat än intyget för registreringsbesiktningen. Det enda de gör är att skriva in de nya uppgifterna om bilen i systemet till en liten avgift ca 750kr (bra betalt för ca 5 min jobb)... Dock måste det utföras av en besiktningsman med just behörighet för detta och det är det inte alla som har. Jag fick åka ner till Gbg från Borås när jag registrerade min förra bil efter Polestaroptimering, V70II D5 MY11.Så ja, egentligen måste man...
Och som någon påpekat tidigare så ska inte förändringen påverka försäkringen och försäkringspremien... inte hos Volvia iaf...

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]