Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
helgonet1 skrev:
VolvoB20 skrev:Den värme som produceras vid förbränningen i cylindrarna räcker inte till eftersom nästan allt blåser ut i avgasröret.

På bensinare stannar värmen kvar i motorn eftersom gassjället gör att luften strömmar extremt långsamt genom motorn.

Det finns bara två sätt att få värme i ditt fall.

1. Fixa extravärmaren som är trasig.

2. Kör fullgas, då blir det nog med värme i motorn som inte hinner fara ut i avgasröret, helst med last, typ släp eller uppförsbacke. .
Menar ni att man bara får duglig värme i en diesel med bränslevärmaren ställd på auto? Jag kör aldrig med den på auto ändå tycker jag att jag får bra värme i min bil.
Beror helt på hur kallt det är. När temperaturen faller ner mot -10 kan det vara svårt att hålla värmen uppe utan värmaren. Det är därför tillsatsvärmare är standard på dieslarna. Även när motorvärmen räcker för att hålla värmenivån kan det ta väldigt lång tid att nå rätt värmenivå utan tillsatsvärmare. Sedan kör ju du en D5 -08. På ännu snålare dieslar blir den överskottsvärme som kan användas för att värma kupén förstås ännu mindre.
Användarvisningsbild
av helgonet1
andersuw skrev:
helgonet1 skrev:
VolvoB20 skrev:Den värme som produceras vid förbränningen i cylindrarna räcker inte till eftersom nästan allt blåser ut i avgasröret.

På bensinare stannar värmen kvar i motorn eftersom gassjället gör att luften strömmar extremt långsamt genom motorn.

Det finns bara två sätt att få värme i ditt fall.

1. Fixa extravärmaren som är trasig.

2. Kör fullgas, då blir det nog med värme i motorn som inte hinner fara ut i avgasröret, helst med last, typ släp eller uppförsbacke. .
Menar ni att man bara får duglig värme i en diesel med bränslevärmaren ställd på auto? Jag kör aldrig med den på auto ändå tycker jag att jag får bra värme i min bil.
Beror helt på hur kallt det är. När temperaturen faller ner mot -10 kan det vara svårt att hålla värmen uppe utan värmaren. Det är därför tillsatsvärmare är standard på dieslarna. Även när motorvärmen räcker för att hålla värmenivån kan det ta väldigt lång tid att nå rätt värmenivå utan tillsatsvärmare. Sedan kör ju du en D5 -08. På ännu snålare dieslar blir den överskottsvärme som kan användas för att värma kupén förstås ännu mindre.
Ja det är sant. Märker att frosten lr snön som bildas på motorhuven inte smälter undan trots körning på 4-5mil. Min förra bil som är en bensinare blev det alltid en stor blöt fläck på motorhuven efter värmen från motorn när man kört ett tag. Som sagt vad är rätt så kallt här nu mellan -10-15 grader men kan inte klaga på värmen i bilen även om det tar lite längre tid innan den infinner sig, speciellt när bilen stått still en hel arbetsdag utomhus och jag "glömt" att ställa tiduret på bränslevärmaren. :D
av andersuw
helgonet1 skrev:Ja det är sant. Märker att frosten lr snön som bildas på motorhuven inte smälter undan trots körning på 4-5mil. Min förra bil som är en bensinare blev det alltid en stor blöt fläck på motorhuven efter värmen från motorn när man kört ett tag. Som sagt vad är rätt så kallt här nu mellan -10-15 grader men kan inte klaga på värmen i bilen även om det tar lite längre tid innan den infinner sig, speciellt när bilen stått still en hel arbetsdag utomhus och jag "glömt" att ställa tiduret på bränslevärmaren. :D
I nuläget kör jag, precis som du, inte värmaren i autoläge. Men vid de temperaturer vi har för närvarande (jag finns i Mellansverige) blir det definitivt en hel del parkeringsvärmarkörning och jag låter dessutom värmaren vara på efter att jag börjat köra tills motorn nått rätt arbetstemperatur. Tycker inte man ska behöva lida pin bara för att man valt en snål dieselmotor. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Du åker diesel nu, kom ihåg det.

En dieselmotor har inget gasspäll. Turbon vräker kalluft genom motorn (cylindrar och topp) för fullt hela tiden så värmen från förbränningen far ut i avgasröret,

...

Hmm. Hur fort bränsle-luftblandningen/avgaserna cirkulerar genom motorn lär ju bero på varvtalet, som normalt är högre för en bensinmotor än för en diesel. Så jag har svårt att tro att förklaringen ligger där. Däremot använder bensinmotorn normalt mer bränsle än dieselmotorn för samma rörelseenergi, vilket ger mer överskottsvärme.
Skillnaden i verkningsgrad gör ingen större skillnad, det är en skröna bilhandlare använder för att trösta dieselägare som tycker värmen är kass i sin nya dieselbil.

På bensinmotorn sitter ett gasspjäll, på tomgång tex släpper det bara in ytterst lite luft så att förbränningen ligger på lamda 1.0. Värmen från bensinen som brinner i cylindern stannar därför kvar, bara ytterst lite gaser byts ut i cylindern vid varje varv. Tittar du på insuget så är det ju rejält vacuum i insugsröret och därför fylls cylindern bara på med lite ny luft varje varv.. Det är tändstiftet som ser till att bensinen antänds.

På dieseln gäller motsatsen, det finns inget gassjäll, istället fyller man på med så mycket luft det går varje varv. Du måste ha cylindern fylld med luft för att kompression ska räcka till att tända dieseln. Det gör att du har fullt flöde genom motorn även om den står på tomgång. I princip all värme som genereras vid varje varv blåser rakt ut i avgasröret.

Så gå inte på bilhandarskrönan om att det är kallt i dieselbilar bara för att de har högre verkningsgrad.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Skillnaden i verkningsgrad gör ingen större skillnad, det är en skröna bilhandlare använder för att trösta dieselägare som tycker värmen är kass i sin nya dieselbil.
Verkningsgraden spelar förstås en roll den också även om den inte är hela förklaringen.
VolvoB20 skrev:På bensinmotorn sitter ett gasspjäll, på tomgång tex släpper det bara in ytterst lite luft så att förbränningen ligger på lamda 1.0. Värmen från bensinen som brinner i cylindern stannar därför kvar, bara ytterst lite gaser byts ut i cylindern vid varje varv. Tittar du på insuget så är det ju rejält vacuum i insugsröret och därför fylls cylindern bara på med lite ny luft varje varv.. Det är tändstiftet som ser till att bensinen antänds.

På dieseln gäller motsatsen, det finns inget gassjäll, istället fyller man på med så mycket luft det går varje varv. Du måste ha cylindern fylld med luft för att kompression ska räcka till att tända dieseln. Det gör att du har fullt flöde genom motorn även om den står på tomgång. I princip all värme som genereras vid varje varv blåser rakt ut i avgasröret.
Jag är väl medveten om skillnaden mellan dieslar och bensinmotorer i dessa avseenden. Det är bara det att det inte är hur snabbt gasen strömmar genom motorn som är förklaringen till att dieselmotorn ger mindre överskottsvärme för att värma kupén. Som jag påpekade strömmar gasen i själva verket snabbare i en bensinmotor än en dieselmotor, allt annat lika, eftersom den förra normalt behöver varvas mer för samma effekt. Det är istället storleken på gasströmmen som är avgörande. Dieseln drar normalt in mer luft än bensinmotorn och mer värme försvinner därmed också via avgaserna.
av twister81
Får kolla vad volvo säger efter deras felsökning. Fick tid på tisdag. Komer skriva här vad det va så andra som ev har samma problem ser det.
av Tartryffel
twister81 skrev:
Tartryffel skrev:Glödstiftet i värmaren (tror jag).

http://forum.vccn.no/showthread.php?712 ... k-2010-mod

Finns en tråd på forumet här också: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98829 där det antyds annat fel, men det felet löstes genom att byta hela värmaren så jag tror mer på glödstiftet.

Värmaren har ju gått bra innan så jag får testa å byta glodstift så får vi se jag hoppas det är det. Ingen som har upplevt samma problem?
Du har ju två länkar ovan där folk har upplevt samma problem. Sök lite i forumet så hittar du säkert fler, de där länkarna är träffar på exakt din felkod men att bilen inte blir varm är ett återkommande ämne här varje vinter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
twister81 skrev:Såhär står det i datorn. Inget annat. Har raderat på datorn men det återkommer. Får prova ta av batteriet å testa.

B1d3468
-värmare av
-beräkningen
-intermittent
Så du ingen annan felkod på CPM än denna? Och det är bara den och inget annat som återkommer vid försök att starta värmaren efter att ha raderat koden? Det är i så fall mycket märkligt. Enligt VIDA är det omöjligt att få den koden utan att också få minst en annan. Citat:

"Obs! Låsning av värmaren sker alltid i kombination med minst en annan felkod i styrenhet tillsatsvärmare (CPM)."
Ja det brukar ju finnas en anledning att startförsöken misslyckades som tex kan vara bränslepump, filter, glödstift, brännare, tilltäppt luftintag, igensotad osv.
av twister81
B1D3194

låga registrerad före normal funktion
Felaktig funktion
Intermittent

B1D3468

värmare av
Beräkningsfel
Intermittent

Verkstan sa räkna med ca 4000kr. Låter det vettigt?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]