Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
ChristerN skrev:Helt koncentrerad glykol fryser tidigare än 50/50 blandad. Se till att läsa på förpackningen.
TJena babish, det är nog du som ska läsa på förpackningen. Glykol är inte att rekomendera i spolarvätskebehållaren. Glykol i kylaren och spolarvätska till rutor och strålkastare. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av helgonet1
oldtimersmc skrev:
helgonet1 skrev:
tolare skrev:Dom går upp med trycket som spolpumpen ger.

Har testat att spola idag nu när tempen har stigit. Det fungerar utmärkt! Den vänstra strålkastarspolaren har hamnat rätt och fungerar utan problem. Passade på att spruta som attan :mrgreen: så att jag kunde fylla på med koncentrerad spolarvätska inför nästa köldknäpp. Ska köpa mer spolarvätska så att jag kan fylla på vid behov. Skippar nog vatten överhuvudtaget under vintertid och kör enbart koncentrerad spolarvätska.

Späd 50/50 så inte bilen slår eld för dig vid minsta olycka.
Varför skulle det slå eld? Har haft bil i över 30 år har aldrig råkat ut för det. Klart finns ju folk till allt.
av ChristerN
helgonet1 skrev:
ChristerN skrev:Helt koncentrerad glykol fryser tidigare än 50/50 blandad. Se till att läsa på förpackningen.
TJena babish, det är nog du som ska läsa på förpackningen. Glykol är inte att rekomendera i spolarvätskebehållaren. Glykol i kylaren och spolarvätska till rutor och strålkastare. :mrgreen:
My bad!
Sorry, bara dålig dag kanske?
Användarvisningsbild
av helgonet1
ChristerN skrev:
helgonet1 skrev:
My bad!
Sorry, bara dålig dag kanske?
Nemas problemas. Det är mänskligt att fela men Gudomligt att förlåta :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
helgonet1 skrev:
Varför skulle det slå eld? Har haft bil i över 30 år har aldrig råkat ut för det. Klart finns ju folk till allt.
Knappast folkets fel om det nu var så du menade utan kollisionens art samt tillverkarens placering av kärlet. Antagligen vanligare förr när kärlen satt närmare fronten men det händer då och då att spolarvätskan fattar eld vid en kollision, som tur är händer det inte ofta men är nog svårt att påvisa att det var just det ena eller andra vid en bilbrand som inte alla gånger utreds fullt eller alls. Händer det har man iaf inte haft turen på sin sida.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Micce1980 skrev:
helgonet1 skrev:
Knappast folkets fel om det nu var så du menade utan kollisionens art samt tillverkarens placering av kärlet. Antagligen vanligare förr när kärlen satt närmare fronten men det händer då och då att spolarvätskan fattar eld vid en kollision, som tur är händer det inte ofta men är nog svårt att påvisa att det var just det ena eller andra vid en bilbrand som inte alla gånger utreds fullt eller alls. Händer det har man iaf inte haft turen på sin sida.
Dåligt språkbruk av mig, sorry. Finns ju en del (än bara spolarvätska) som kan fatta eld vid en kollision men minskar risken om man späder ut spolarvätskan med vatten? Finns det risk för det ändå så spelar det ju ingen roll, tycker jag iallafall. Visst är det så, att man oftast inte vet vad som orsakade branden eftersom det inte utreds alls lr fullt ut men jag har aldrig hört att spolarvätskan varit orsak till en brand vid en bilolycka men återigen kan ju bero på eventuell bristfällig utredning lr andra orsaker.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]